Hej,
Vi har precis lagt nytt tegeltak på vårt totalrenoverade hus.
Plåtslagaren som monterade plåtdetaljerna (från en större firma) har dock klistrat på stora mängder röd tejp för att täta plåtdetaljerna.
Jag har aldrig sett så här stora mängder tejp på andra hus, är detta verkligen korrekt? Om inte, vad skulle man gjort istället?
Tacksam för svar
Johan
Plåtslagaren som monterade plåtdetaljerna (från en större firma) har dock klistrat på stora mängder röd tejp för att täta plåtdetaljerna.
Jag har aldrig sett så här stora mängder tejp på andra hus, är detta verkligen korrekt? Om inte, vad skulle man gjort istället?
Tacksam för svar
Johan
Jag tror det är Flash Ultipro, dvs ett galler av aluminium inbäddat i gummi med klister på undersidan. Funkar som en tjock tejp typ. Bly får man inte använda.E Emanuel01 skrev:
https://www.bevego.se/kategorier/byggplat/bly-tenn-flex/flash-ultipro
Jag undrar mest om man hade kunnat göra annorlunda för att fuktsäkra takventiler och plåtar, jag har inte sett sådana här mängder på andra tak.
Klart man kunnat göra annorlunda, tittar jag på röret med kinahatt tänker jag att man borde placerat det annorlunda och gjort som förr, tillverkat en plåt som ersatte en panna med röret i centrum, då behövs inte en massa "tätningstejp".J johansan skrev:
"
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Stosen på bild 2 kommer det ju läcka in vatten på ena sidan . Möjligtvis båda
Så här gjorde min plåtis...
(Skiffret som har droppnäbb längst, ned satte jag själv. Ett jädrans Mickel. )
(Skiffret som har droppnäbb längst, ned satte jag själv. Ett jädrans Mickel. )
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Har aldrig sett något liknande!J johansan skrev:Hej,
Tacksam för svar
Johan
hade absolut inte varit nöjd med ett sådant resultat även det är "godkänt" att göra så.
Det du ser heter Wakaflex och är en armerad gummiduk, används där man behöver täta krångliga genomförningar övergångar mm. Ska ej behöva användas men eftersom den finns och är godkänd så tar en del plåtisar och snickare genvägen: Tänk dig plåtisens fogskum. utan wakaflex hade nog plåtis gjort en skopa eller huv som passade istället.J johansan skrev:Hej,
Tacksam för svar
Johan
Det ser ut som att rören det är frågan om är avkoppsliftning, dessa bör inte utföras med kinahatt. Är det inte avlopp borde de vara isolerade.
Att göra stospannor istället för att vika i en gummiduk tycker jag är självklart om inte kunden önskar annat.
Jag hittade bara en bild från ett tegeltak i mitt galleri men jag hade en bild från ett betongpannetak, principen är densamma.
Att göra stospannor istället för att vika i en gummiduk tycker jag är självklart om inte kunden önskar annat.
Jag hittade bara en bild från ett tegeltak i mitt galleri men jag hade en bild från ett betongpannetak, principen är densamma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var bland det fulaste jag sett. Det är möjligt att det kanske inte längre går att utbilda den här generationen människor. Men så jäkla svårt att forma en plåt, är det inte. Kan man inte forma en plåt, till att likna en betongpanna, måste man ha tummen mitt i handen.
Ta dit en "riktig" plåtslagare, och låt honom titta på det. Det där får du inte betala för.
Ta dit en "riktig" plåtslagare, och låt honom titta på det. Det där får du inte betala för.
Klicka här för att svara