Köpte ett hus från -69 förra sommaren och har sedan dess haft fullt upp med renovering av kök och ignorerat vinden...

Jag har nyligen installerat ett FTX-system i hela huset, på egen hand, och är nu i slutfasen och det är dags att isolera alla spirorör. Men jag upptäcker, när jag ligger där och kravlar runt i isolering, att vinden inte är konstruerad som jag trodde och det finns mögel-påväxt på vissa ställen.

Det finns inga luftspalter nere vid takfoten. Det är helt igensatt med antingen tegel eller trä-beklädnad. Den enda ventilation som finns är högt uppe vid gavlarna, två små friskluftsintag. Se bilder.

Jag vet inte om den mögel jag kan se är gammal eller ny heller. Jag vet att det fanns litegrann på något ställe när vi köpte huset. Men både jag och besiktningsmannen (säljarens) trodde att detta var gammalt. Taket byttes 1998.

Kan jag ta reda på om detta är nytt eller gammalt mögel? Är det någon vits att köpa en fuktkvotsmätare?

Funderingar:
1. Jag vet att isolering inte bör ligga mot spånten, detta har jag åtgärdat på en del ställen och ska fortsätta.
2. Bör jag öka ventilationen på vinden för att dra ut eventuell fuktig luft?
3. Men jag vill inte heller kyla ner vinden för mycket med risk för att sänka daggpunkten och kondensera den luften som finns där?
4. Bör jag försöka öppna upp någon sorts luftspalt nere vid takfoten? Trots att det aldrig varit någon innan?
5. FTX-systemet är igång sedan i somras, dock kvarstår en injustering som är på gång. Kommer den ventilera ut fuktig luft så pass effektivt att jag inte behöver oroa mig för detta? Den fuktiga luften kommer inte sippra upp till vinden utan hanteras m.h.a frånluft och skickas ut med avluften från FTX aggregatet? Det finns inga diffusions-skikt någonstans i huset.
6. Bör jag göra något mot den mögel jag kan se?

Från besiktningsprotokoll:
Text på svenska som beskriver risk för skador på grund av otillräcklig ventilation relaterat till ett tak.
Isolering under tak samt fuktmätare visar 10,7% fuktighet i isolerat utrymme.

Utifrån under takfot finns inga luftspalter.
Takutsprång på hus, svart stuprör, vit panel, grå tegelsten, svart lampa, grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En del svarta områden jag hittat, oftast längst nere vid takfoten.
Takvinkel med träbjälkar och isolering, mörk öppning mot okänd del av byggnad.
Skapa konto

Isolerat lutande tak, träreglar synliga, glasullsisolering i förgrunden, delvis mörk passage bakom.
Skapa konto

Träbjälklag, isolering, möjlig fuktskada eller mögel på takytan. Vind eller oinredd utrymme.
Skapa konto

Vinklad vy av en träbjälklagstak med stödbjälkar och isolering.
Skapa konto

Den ventilation som finns här dessa två hål på respektive gavel (vad heter materialet som man tagit hål i? Vindskiva?)
Två stora hål i mörkgrå golvbeläggning med ljusa träreglar. Skada eller renovering pågår.
Skapa konto

Oisolerat vindstak med träbjälkar, spånskivor, kabelspole och synligt eluttag.
Skapa konto

Innanför finns ett vanligt 100x100 (?) ventilationsgaller
Ett stort hål i brunt tyg, trästruktur i bakgrunden, möjlig skada på byggnadsmaterial.
Skapa konto

I övrigt en fräsch vind, ingen doft av något konstigt
Vind med isolering, träbjälkar, rörledning, gångväg, belysning, lagrad utrustning, lutande tak.
Skapa konto

Uppskattar alla råd och tankar ni kan ge :)

Missfärgningar som inte är aktivt fuktiga bör det nog inte vara ngn fara med, om taket är strukturellt ok dvs.

Tilltäppt takfotsventilation bör du ju kunna åtgärda genom att flytta på isolering/se över takfoten och ev sätta dit galler/eller liknande.

Bilden med "vitt" på reglarna känns lite mysko dock: är det påväxt eller bara ngn gammal färg ? För den kändes inte utifrån bilden så gammal - där kanske du skall kolla/mäta så det inte är ngt pågående läckage eller liknande.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Masonitskivorna med hål i framför ventilerna ser onekligen ut som en skum lösning. Riktigt vad de fyller för funktion, annat än att försämra ventilationen, undandrar sig min bedömningsförmåga.

Själva ventilerna verkar ju heller inte vara mycket att hurra för. De ser rätt igensatta ut tycker jag.

Först och främst, se till att förbättra den ventilationen, på gavlarna. Ska masoniten sitta kvar så sätt rör igenom den så att luften kan strömma fritt. Byt gärna ventilerna eller ta dän dem, bara du sätter musnät för.

Takfotsventilation verkar där ju inte finnas heller. Samma sak där, såga upp och sätt nät. Enligt senaste forskningsrön har visserligen takfotsventilationen ganska marginell betydelse för fukt och mögel på vinden, men det skadar inte med lite cirkulation.

Tvätta bort det mögel som finns med Klorin (se till bara att inte förgås i ångorna) och kolla efter eventuella skador i träet.

Det vita kan lika gärna vara betongrester efter att brädorna återanvänts efter gjutning. Det har jag i mitt hus och det är förvillande likt vitmögel. Skrapa lite på det med en kniv så ser du snart vilket det är.

• Gilla
DakerScania och 1 till
  • Laddar…
Detta påminner lite om mitt hus, samma byggår!
Jag har en luftspalt mellan teglet och råsponten, i ditt fall gissar jag på att någon lagt glasull ovanpå sågspånet i tilläggsisoleringssyfte och i samband med det lagt glasullen för långt ut och täppt till den lilla luftspalt som förmodligen finns…..
Börja med att dra tillbaka glasullen lite så kommer du förmodligen se om där är någon spring mellan teglet och sponten!

Sen är det inte masonit utan asfaboard som i detta fall är ett vindskydd , finns även bakom teglet på all ytterväggar

• Gilla
Janetgorgis
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Sen är det inte masonit utan asfaboard som i detta fall är ett vindskydd , finns även bakom teglet på all ytterväggar
same same whatever 😉😁

K
ricebridge ricebridge skrev:
Takfotsventilation verkar där ju inte finnas heller. Samma sak där, såga upp och sätt nät. Enligt senaste forskningsrön har visserligen takfotsventilationen ganska marginell betydelse för fukt och mögel på vinden, men det skadar inte med lite cirkulation.
Precis, det är detta som gör det klurigt att få till bra klimat på vinden. Man vill ju helst ha luftfuktigheten under 75%. Men på hösten/vintern så är det ju lååånga perioder med +95% luftfuktighet ute. Så då ventilerar man ju upp 95% fukt på vinden. Det är väl därför som det ofta rekommenderas fuktstyrd vindsventilation, typ tygghetsvakten.

Men att ha mineralull som ligger direkt mot kall råspont eller mot en kall del av ytterväggen lär nog inte bli bra. En sak som garanterat bidrar positivt är ju att låta det läcka upp lite mer värme på vinden från inomhusdelen. Mineralullen ser väldigt fräsch ut, antar att det är tillägsisolerat någon gång efter 1969. Det var väl kanske det som var starten på tillväxten. Med tjock isolering blir det samma temperatur på vinden som utomhus (en mulen dag). Om man inte har fuktstyrd ventilation behöver man nästan ha det så att om det är två plusgrader ute så är det 5-6 grader på vinden för att en del värme läcker upp från bodelen. Jag vet inte hur man annars ska få ner fukthalten på vinden. Särskilt nu när klimatet blir varmare och fuktigare.

Jag ser en vind som i huvudsak inte har någon påväxt alls. Däremot finns det fläckar här och där där det är svart av röta => läckage utifrån av ett eller annat skäl.

Fokusera på dessa ställen och glöm resten av vinden. Att ändra ventilationen på en vind där de stora ytorna ser toppenfina ut, verkar knasigt i mina ögon.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
K
Ett tillägg, jag börjar fundera, har du ens mögelproblem på vinden? Som det står i besiktningsprotokollet är väl de svarta missfärgningarna gamla. Det svarta ser precis ut som en takpapp som har läckt i spikhålen från takläkten, så att regnvatten har kommit in utifrån. Och detta fixades 1998. Det svarta skapades inte av fukt på vinden, det var regnvatten. Och som någon redan skrivit, det vita på takstolarna ser inte så allvarligt ut, kan lika gärna vara byggsmuts.

Tycker vinden i övrigt ser rätt fräsch ut. Så för att svara på första frågan, nej detta är verkligen ingen katastrof. Det är att vara husägare ;-). Fortsätt att förbättra så som du redan gjort. Läs på mer om vindsventilation. Kolla upp trygghetsvakten. Kolla det vita, dammsug, tvätta eventuellt. Lägg inte till mer isolering, snarare ta bort lite. Ta några kort, ta några kort från exakt samma ställe 6 månader senare. Det ordnar sig.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Känner mig definitivt lugnare.
Jag trodde det svarta var mögel, men det låter rimligt att det är gammal vattenskada. Det luktar inget och det känns torrt.

Det blir svårt att öppna i takfoten på vissa ställen @klaskarlsson . Det är tegel precis bakom på många ställen...
Träkonstruktion, isolering synlig, röd pil och text "TGEL" pekar mot springa.
Skapa konto

Angående det vita så är det nog smuts från husbygget. Jag har reagerat tidigare men vid närmare inspektion så ser det ut som grus. Betongrester som @ricebridge nämner låter rimligt.

Aha, asfaboard heter det, tack @egge80 ! Jag låter den sitta, vill inte göra något ingrepp utan att vara säker. Dock att dra en kanal för att rikta in luften låter klokt. Ska även försöka rensa eller byta ventilerna.

Tack för din input @kbladh , det låter rimligt! Har precis tagit kort på varenda fack på båda sidor, så får det bli en jämförelse framöver precis som du säger :)

• Gilla
Robris och 2 till
  • Laddar…
En billig fuktmätare (hygrometer) som du köper på något av våra vanligaste gubbdagis kan snabbt ge besked om där är fukt i träet (och förhoppningsvis därefter god nattsömn). Kan varmt rekommenderas.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.