11 929 läst ·
66 svar
12k läst
66 svar
Spänna vajer på taket för att haka fast sig?
Är inte speciellt bra på infästning inom bygg så kan inte svara där. Men klättra kan jag bannemig, haha.N naikon skrev:Ja jag har varit uppe i somras och bytt några pannor närmast takstegen, och det funkade väl. Men ja, ingen planerar ju att ramla. Säg att man svimmar eller slinter och slår i huvudet, då hade det ju varit skönt att veta att man sitter fast i något.
Tack för all info kring klätterutrustningen. Det som hela tråden handlat om är egentligen snarare var man fäster den. Att dra en vajer/rep mellan skorstenarna för att få en vandrande infästningspunkt verkar inte vara någon bra ide enligt de flesta här. Mest förespråkat verkar det vara med en permanent byggnation av någon slags takbrygga på nocken, men då blir det hela en helt annan skala på projektet än vad jag tänkt mig. Vill som sagt egentligen bara inspektera pannorna och läkten runt om på taket.
Det som verkar vara en bra kompromiss verkar vara denna typen av förankringspunkt som någon rekommenderade: [länk]
Verkar ganska lätt att slänga upp typ 3st på varje sida av taket
Vet med det sagt inte vad en nockpanna klarar i vikt, men vid klättring på vägg, ensam, används i regel fyllda sandsäckar som ankare. Visst det är inte stumt och säcken lyfter om den är för lätt, men det är inget problem vid 20 meter upp och ger enbart en mer kontrollerad (och nedsaktad) färd neråt. Eller till våghöjd om säcken väger exakt som en själv. Kanske ett enkelt alternativ, om pannorna håller sådant?
Menar alltså att repet ska gå över huset och säcken vara på marken av andra sidan mot var du jobbar. Men viktigt att hålla koll på hur slack linan är såklart
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 145 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 145 inlägg
Ja. Det är ju därför man inte ska spänna mellan skorstenar. Eftersom, om vajern inte är tillräckligt spänd så blir det sjukt svårt att räkna på slacket och risken är det går åt pipan när man trillar. Bortsett från risken att man får en skorsten i skallen förstås.F Filipledin skrev:Spänn inte en vajer mellan skorstenarna! Rent jävla livsfarligt! Hur kan man tipsa om att den måste vara ordentligt spänd?! Ju mindre vinkeln är desto större blir lasten
Spänner man den så blir lasten i infästningen hundratals gånger större än lasten från den fallande personen. Bara att komposantuppdela lasterna så ser man väldigt snabbt att det är totalt hål i huvudet.
Vid klättring så brukar man försöka hålla säkerhetslinan ganska "sträckt".namnbyte skrev:
Är inte speciellt bra på infästning inom bygg så kan inte svara där. Men klättra kan jag bannemig, haha.
Vet med det sagt inte vad en nockpanna klarar i vikt, men vid klättring på vägg, ensam, används i regel fyllda sandsäckar som ankare. Visst det är inte stumt och säcken lyfter om den är för lätt, men det är inget problem vid 20 meter upp och ger enbart en mer kontrollerad (och nedsaktad) färd neråt. Eller till våghöjd om säcken väger exakt som en själv. Kanske ett enkelt alternativ, om pannorna håller sådant?
Menar alltså att repet ska gå över huset och säcken vara på marken av andra sidan mot var du jobbar. Men viktigt att hålla koll på hur slack linan är såklart
Vid tex takarbete så är det olika om man använder manuell positioneringslina, rullblock, "gummiband".
Sen får du skilja på statisk vikt och kraft (vikt i rörelse).
Kraften som kan bli i infästningspunkten när en människa fångas upp av en sele kan motsvara upp till 1000 kg i statisk vikt.
För ca 25 år sedan så säkrade jag personer som klättrade på klättervägg. De gäster/kunder som jag säkrade kunde väga upp till typ dubbla min vikt, det gick men då lättade jag lite från marken.
Har du en bagagevåg/fiskvåg så kan du gör följande test;
Ta en handlingskasse och ställ i tex fem liter mjök, ta vågen och kroka i handtagen på kassen;
- Lyft kassen sakta-sakta med vågen, nu kommer vågen visa strax över 5 kg, tex 6 kg precis i lyftögonblicket.
- Lyft kassen snabbt med vågen, nu kommer vågen att visa mycket över 5 kg, tex 30 kg precis vid lyftögonblicket.
Men strax efter att du slutat lyfta kassen uppåt så kommer vågen att visa den statiska vikten som är 5 kg, detta kommer att ske vid bägge testen.
Säger inte emot dig och har hyfsad koll, men det var likväl en bra förklaring utav det hela. Jag suger på förklaringar, men har klättrat i närmre 10 år nu. Dock mest bouldering och led. Bouldering är ju utan lina med crashpad (som jag inte rekommenderar vid takarbete 😅), led däremot är det oftast lite slack man spelar med och det blir som du säger en knyck när man faller.Demmpa skrev:
Vid klättring så brukar man försöka hålla säkerhetslinan ganska "sträckt".
Vid tex takarbete så är det olika om man använder manuell positioneringslina, rullblock, "gummiband".
Sen får du skilja på statisk vikt och kraft (vikt i rörelse).
Kraften som kan bli i infästningspunkten när en människa fångas upp av en sele kan motsvara upp till 1000 kg i statisk vikt.
För ca 25 år sedan så säkrade jag personer som klättrade på klättervägg. De gäster/kunder som jag säkrade kunde väga upp till typ dubbla min vikt, det gick men då lättade jag lite från marken.
Har du en bagagevåg/fiskvåg så kan du gör följande test;
Ta en handlingskasse och ställ i tex fem liter mjök, ta vågen och kroka i handtagen på kassen;
- Lyft kassen sakta-sakta med vågen, nu kommer vågen visa strax över 5 kg, tex 6 kg precis i lyftögonblicket.
- Lyft kassen snabbt med vågen, nu kommer vågen att visa mycket över 5 kg, tex 30 kg precis vid lyftögonblicket.
Men strax efter att du slutat lyfta kassen uppåt så kommer vågen att visa den statiska vikten som är 5 kg, detta kommer att ske vid bägge testen.
Tänker att det är inte så stor skillnad från tak, fall som fall, men vid tak har man garanterat en vägg någonstans så man inte blir hängandes uppochner. Den dagen jag går upp på taket lär det bli med klätterutr och sandsäck som motvikt, har klättrat med sämre förhållanden som ändå anses säkra i sammanhanget. Eller någon som står på mark och säkrar, på motsatt sida huset. Knäcks en nockpanna är det ett okej pris för ett räddat liv, man ska ju helst inte falla alls.
De flesta går nog bara upp och arbetar "försiktigt", men det är ju alltid riskfyllt.
Du kan ju kanske spänna en livlina mellan skorstenarna, ex denna - https://stallningsprodukter.se/fallskyddsutrustning/fallskyddslina/horisontell-livlina-x2/
Och sen köpa dig en sele med rep, dom har ett gäng prisvärda här här - https://stallningsprodukter.se/fall...ket/basicpaket/fallskyddspaket-med-rep-basic/
Eller om du vill ha något mer permanent och långsiktigt så skulle jag kört på ett gäng sådana här -
https://stallningsprodukter.se/fall...nkringspunkt-sling/forankringspunkt-tegeltak/
2-3st per taksida
Du kan ju kanske spänna en livlina mellan skorstenarna, ex denna - https://stallningsprodukter.se/fallskyddsutrustning/fallskyddslina/horisontell-livlina-x2/
Och sen köpa dig en sele med rep, dom har ett gäng prisvärda här här - https://stallningsprodukter.se/fall...ket/basicpaket/fallskyddspaket-med-rep-basic/
Eller om du vill ha något mer permanent och långsiktigt så skulle jag kört på ett gäng sådana här -
https://stallningsprodukter.se/fall...nkringspunkt-sling/forankringspunkt-tegeltak/
2-3st per taksida
Jag tror de flesta klättrar upp och tar det försiktigt. Annars får du ringa nån att byta den åt dig. När dom rensade mossa på mitt tak passade dom på att byta en del spruckna pannor, kanske går att kombinera med nåt annat.N naikon skrev:
Om man hamnar uppåner eller inte har inget med om man är nära en vägg eller inte utan det hänger på var fästpunkten på selen är.namnbyte skrev:
Är fästpunkten i höjd med höft/navel så är risken överhängande att man hamnar uppåner.
När säkerhetsselen gör nutta vid tex takarbete så är personen sällan stående lodrätt upp, utan mer i horisontellt läge.
Men när selen gör nytta vid klättring så är personen oftast ganska rakt stående upp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden