Nu känner jag att jag fått blodad tand, vad är det första jag ska göra nu? Kontakta en småhusarkitekt? Det borde väl vara en sådan som kan hjälpa till med både möjligt utseende och kanske tekniska lösningar samt begränsningar från kommunens sida?Jag har väldigt lite kunskap om hur man sätter igång ett sånt här projekt.

M Martin Berg skrev:
Kontakta en småhusarkitekt?
Det är alltid en bra idé. I synnerhet blir myndighetskontakterna enklare. Många kommuner accepterar inte bygglovshandlingar som inte är professionellt utförda idag.

• Gilla
Martin Berg
  • Laddar…
M Martin Berg skrev:
Nu känner jag att jag fått blodad tand, vad är det första jag ska göra nu? Kontakta en småhusarkitekt? Det borde väl vara en sådan som kan hjälpa till med både möjligt utseende och kanske tekniska lösningar samt begränsningar från kommunens sida?Jag har väldigt lite kunskap om hur man sätter igång ett sånt här projekt.
En Arkitekt är nog en bra början. De har säkerligen egna beräkningresurser osv.
Hur är stommen i huset? Gamla hus har ju ofta stående plankvägg men på 70talet byggde man nog mer som idag.
Kan du rita ut hur du tänker med trapphus osv. Skulle det flyttas till innanför ytterdörren man ser?

• Gilla
Martin Berg
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
En Arkitekt är nog en bra början. De har säkerligen egna beräkningresurser osv.
Hur är stommen i huset? Gamla hus har ju ofta stående plankvägg men på 70talet byggde man nog mer som idag.
Jag vet faktiskt inte, ska kika lite på det i veckan.

T tgr_se skrev:
Kan du rita ut hur du tänker med trapphus osv. Skulle det flyttas till innanför ytterdörren man ser?
Jag har faktiskt försökt skissa lite på det i sketchup. Ska försöka få fram dem ur gömmorna.

Här kommer lite bilder på min tänkte förflyttning av trappan. Trappan som finns idag är en L-trappa som går tvärs igenom halva huset, från centrala delarna och ner till den vänstra sidan av källaren, detta delar effektivt av alla rum i hela källaren så man måste gå genom alla för att ta sig till tvättstugan. Dessutom har vi en väldigt liten hall på den högra sidan (sett framifrån). Genom att flytta trappan skulle vi frigöra till förändringar både källarplan och mellanplan. Men för att få riktigt stor nytta av den behöver jag även ta bort trappan som går upp till utbyggnaden högst upp. Jag har gjort några bilder som visar hur jag tänkt. Jag har också mätt upp hela huset invändigt och det är inte helt lätt att få plats en trappa där jag vill (fasta väggar i källaren samt till viss del även vattenledningar som begränsar). Men någonstans där den nya trappan är markerad behöver den vara.

• 3D-ritning av ett hus med markerade positioner för nuvarande L-formad trappa och föreslagen ny U-formad trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av hus med markerade befintliga och föreslagna trappor i olika färger.
    Skapa konto
Du vill inte ha trappan i utbyggnaden då? Och en öppen spis vid vad jag gissar är murstocken. Då skulle du kunna skippa gamla källartrappan och öppna upp vardagsrummet men behålla trappan till övervåningen.
Då slipper du få ett stort trapphus i mitten av huset som man måste gå runt.
Takändringen kan du ju göra ändå och få ett större rum på övervåningen.
Vart har du bärande väggar?

T tgr_se skrev:
Du vill inte ha trappan i utbyggnaden då? Och en öppen spis vid vad jag gissar är murstocken. Då skulle du kunna skippa gamla källartrappan och öppna upp vardagsrummet men behålla trappan till övervåningen.
Då slipper du få ett stort trapphus i mitten av huset som man måste gå runt.
Takändringen kan du ju göra ändå och få ett större rum på övervåningen.
Vart har du bärande väggar?
Intressant tanke, men jag tror inte det går. Framsidan av huset är ganska viktig för funktionen i huset. Ingången är där och det är bra om det är enkelt att ta sig till både kök (som är i utbyggnaden) och till tvättstugan i källaren (rak under köket). Just nu är ingången till huset på huvudvåningen men eftersom huset ligger i sutterängläge så kan man lika gärna ha ingången i källaren, och då skulle en centralt placerad trappa underlätta tillgången till köket plus att jag skulle slippa en gå i trappor utomhus på vintern.

En öppen spis är ju lockande förstås men jag ser inget bra sätt att lösa det på. Kanske har du några bra ideer? Jag läggar upp lite fler ritningar med förklaringar på var de olika rummen har för funktion (ger lite ledtrådar på vad man kan göra utan för stora ingrepp, ex var vattenledningar och annat finns i huset).

Rörande bärande väggar så vet jag inte riktigt, men ritningarna är baserade på mina egna mätningar och synliggör ganska tydligt var väggarna är tjocka och smala, samt var man kan misstänka att bärande delar finns. Men jag är verkligen inte kunnig i det så jag kan inte avgöra det själv. Min gissning är att de yttre väggarna är de bärande väggarna, möjligen något i mitten men oklart var i så fall, kanske runt murstocken i så fall?

• Ritning av en husplan som visar kök, badrum, sovrum, ny och nuvarande trappa samt huvudingång.
    Skapa konto
  • Ritning av husets källarplan med markerade rum som tvättstuga, pannrum, badrum och kontor samt placering av trappa och ingångar.
    Skapa konto
På källarplan ser man för övrigt ganska tydligt var de utbyggnadsetapperna har skett. Med en liten del som någon gång runt 1936 byggdes ut tillsammans med rummet som är uppe vid taket samt slutligen det som skedde på 70 talet.

• Ritning av källarplan med markerade utbyggnadsetapper från 1936 och 1970-talet.
    Skapa konto
Drömmen lever vidare, vi har nu anlitat en arkitekt och fått flera omgångar med ritningsförslag och nu har vi kommit så långt som vi kan. Det blir inga stora förändringar inomhus, trappan kan vara kvar där den är etc. På ovanvåningen där vi idag har ett litet rum och resten vind kommer vi bygga ut åt båda hållen på det sätt som beskrivs ovan samt en ordentlig altan på taket med utsikt över ekskogen. För att få in ljus och ge mer rymd i de två nya rummen så ska vi ha två ordentliga takkupor med altandörr i.

Under tiden vi har kikat på detta har vi också blivit väldigt inspirerade av den "nya/gamla" fadadbeklädningstekniken "yakisugi" även kallad "shou sogi ban" dvs brända plankor och linolja. Dyrt som tusan men miljövänligt och ingen skötsel på 40-80 år. Vi skulle i så fall få ett hus som på riktigt är kolsvart .idag är huset falurött med vita knutar och så har det varit sedan 70 talet, dessförinnan var det vitt eller gulmålat.

En annan fundering som jag lekt lite med är taket, det är idag plåttak och det fungerar fint tycker jag. Men jag började kika på sedum tak och det hade verkligen kunnat bidra till att ge huset ett helt nytt uttryck. Hela huset, med fasad och tak skulle genom de två förändringarna få ett mer levande uttryck som dessutom är miljövänligare. Problemet med båda är knepigare montering och högre pris på kort sikt.

Är det någon som har erfarenhet av sedum och eller yakisugi?

Jag lägger också lägga upp lite bilder på hur vi tänker just nu på fasad samt ritningar på fasaden från nord ost i befintliga och i blivande.

Hittade en gammal tråd i min ivriga jakt på någon annan som har flyttat nocken.

Hur har det gått, blev det någon utbyggnad??

Tyvärr inte ännu. Drömmen lever vidare 😊

Spännande!

Hur långt har ni kommit?

Har du några tips om vem man skall börja med att kontakta?
snickare, byggkonstruktör, arkitekt, kommunen? 😊

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.