ClasseClas
ClasseClas: Jag skulle dubbelkolla med en konstruktionskunnig för säkerhets skull. Betongpannor väger ca 40kg/m2 och lerpannor väger ca 30kg/m2 så det är ingen jätteskillnad iofs.
3 svar · 5,2k läst
F
Fille: Har ett pulpettak med plåt på en utbyggnad som ansluter till ett sadeltak. Någongång har någon sågat upp brädningen på taket och mosat i mer isolering och lagt masonit över så det bågnar och sedan reglat och plåtat. Min fråga är om det inte borde finnas en luftspalt över isoleringen. Borde jag bygga på lite så jag får en luftspalt som kan luftas av mot sadeltaksvinden?
0 svar · 2,4k läst
pappskallen
pappskallen: För att det ska vara tätt under tiden innan takläggarn kommer (detta faller givetvis ur om du ska lägga själv) men även för att ta upp rörelser i träet (takbottnen) ett slags skydds-skikt kan man säga.
1 svar · 3,7k läst
Z
zankan: Brukar ju fästas med rostfri spik och klammer...i flasen med falsfästen.... Nu vet jag iofs inte hur plåten ser ut men iaf...Ibland fästes överplåten i underplåten eller i beslag beror på... Iblan fäster man i tegelläkten osv...osv...100 skolor inget svar :-)
2 svar · 5,5k läst
D
dymlingen: Det stämmer ju att huset konstreras annorlunda om man från början vet att det ska vara öppet till nock. Men om man ändå vill göra detta i efterhand måste man nog behålla hanbjälken på takstolen för att inte taket ska ska rasa. På gamla hus kan det vara en prydnad med en synlig stock men en modern takstol är ju inte så snygg. Mitt förslag är att du skaffar en snygg stock och byter
2 svar · 5,2k läst
P
Per-Erik: Såg att Silvan har nästan samma priser som byggmax.. Woody ligger typ en hundring extra.. dom är kanske gjorda av guld.. ps jag har mest kollat på 125 * 3 meter ds..
2 svar · 3,0k läst
M
MrElliott: Varför skulle du byta sponten? Skadad? Om inte så finns det ju ingen anledning. MrE
3 svar · 3,7k läst
D
davbeu: Har två frågor: 1. Tänkte försöka spackla snygga hörn mellan vägg och snedtak men är osäker på teknik och materialval. vad skall jag använda. har testat med gipsbruk men det brinner ju så förskräckligt fort. Finns det något annat ? Sedan undrar jag om vilken teknik som är lämplig att använda. Några tips? 2. OM inte detta lyckas får man väll dölja sina misstag med lister. Var
0 svar · 2,7k läst
K
kenneths: Hej, Jag funderar på att använda Hagmans takmassa och armeringsmatta för att förlänga livet på ett gammalt papptak. Finns det någon som har erfarenhet av detta? Hur ser det ut efter några år? /Kenneth
0 svar · 4,4k läst
K
klein: Hej Sven, vore evigt tacksam om du gav dina synpunkter på takstolsskissen jag bifogade i mitt förra inlägg. Tack ! /Klein
24 svar · 33,3k läst
J
jessica: Allt utom plåt ingår i det priset .Plåten fixar min man själv.
3 svar · 2,5k läst
cubix
cubix: 17 mm låter lite tunt i mina öron.
2 svar · 5,2k läst
S
styrman1: och nu såg jag mathiasS länk...
3 svar · 9,1k läst
cubix
cubix: Du har även Borkas takvåningar, men allra billigast är att göra det själv.
1 svar · 5,6k läst
MathiasS
MathiasS: Att laga delar av ett tak är inga konstigheter. Jag skulle: Plocka bort de tre/fyra nedersta pannraderna där du har problem (har du handslaget tegel, håll ordning på dom så är det lätt att lägga tillbaka igen på samma plats som tidigare). Riv bort läkt och papp. Ta bort det som är ruttet och ersätt med nytt och fräscht (sticksågen är din bästa vän) Lägg på ny papp (med
1 svar · 7,0k läst
L
Lurvnos: Håller med Kurtivan, det är inte kabeln i sig som stör, utan skuggorna på dess sidor. "Fyll upp" med latexfog på sidorna och dra med ett finger, så syns den knappt inte längre.
3 svar · 8,3k läst
Rostig_9000i_-88
Rostig_9000i_-88: [citat] hehe, ja. Man kan säga att jag slog dig med 2 min på din hemmaplan. ;D
5 svar · 25,8k läst
F
fenix: Var ganska varmt den dagen Vi tog ner det så efter att halva taket var rivet så satt Vi på taket och begrundade utsikten med en kall öl som Jag bjöd på. Hoppas inte verket straffar oss för det 8) :D
5 svar · 9,5k läst
C
chevrolet: Vi har fått till en Överbesiktning för det har uppkommet fler fel/missar sedan den ordinarie Besiktningen. Vi upptäckte när vi skulle installera våran braskamin att Snickaren inte hade gjort avväxlingarna i innertak och yttertak för skorstenen som vi hade avtalat. Huset är ett 1 1/2 plans. Detta gjorde att vi fick ha taket öppet under 2 vecka i december månad samt att det var rent ut
0 svar · 2,7k läst
S
stenhus05: Ett förhöjt väggliv kan väl i pricip vara hur högt som helst ;) Det som sätter gränserna är ju ofta regleringar i detaljplan etc. I vår kommun t ex så tilläts förhöjt väggliv på 80 cm (mått mellan ovannivå av golv och skärningspunkten där ytterväggen möter taket).
2 svar · 7,0k läst
P
Per-Erik: yepp.. Vinkelslip.. en vanlig billig för typ 200:- gör jobbet.. har kapat säkert 100 takpannor på mitt tak..
10 svar · 18,2k läst
P
Per-Erik: låter ju som nån form av svamp ja.. luktar det? har du gjort något som kan påverka att det har hänt? Tex, bytt uppvärmning, miklat med ventelationen, bytt köksfläkt, bytt yttertaket, gjort om i badrum...?
1 svar · 2,7k läst
R
rar: Här är en modern variant av vävtak, Barrisol: http://www.barrisol.com/php/canevas.phtml?type=flash&langue=english&rubrique=photos&page=diapo_2&theme=residence
8 svar · 4,8k läst
F
fenix: [citat] Swehjo skrev följande i en tidgare tråd Kommer med min vanliga varning: Jag hade (har...) en kallvind med dålig isolering mellan boyta och vind. När vi flyttade in hade råsponten vissa mögelpåslag och vi misstänkte att de små fönstrena på resp gavel inte var nog.   Gödslade med produkten Mögelstopper, tre stycken i varje fack, en i nock och en i vardera takfot.   Förutom
10 svar · 3,3k läst
J
JanneH: Det låter mycket! ??? Vem sa det och vilka märken talar vi om när det gäller de båda taktyperna? Hur stor takyta är det frågan om? Janne
2 svar · 1,6k läst
lastkaj
lastkaj: [citat] Fråga dem vad slutnotan blev.
9 svar · 8,0k läst
S
seh1946: Hej har läcka på mitt tak, huset är byggt 1970 och jag har tänkt mig planja royal svart blank, är det ett bra tak ? eller har jag gjort ett dåligt val. Jag vill ha ett tak som håller bra och utan några större insattser taket har en taklutning på 16 grader MVH SÅH
0 svar · 2,5k läst
N
Niq: Jag fick instruktioner av en plåtslagare att man sätter dropptaksväv (eller vad det nu kan heta) direkt på takstolarna och sedan så lägger man brädor över. Längst ut mot kanterna så lägger man dom 3-4 första bredvid varandra sedan med 70 mm mellanrum och avslutar med en 2-3 brädor bredivd varandra. Jag använde 22*100 mm brädor men jag har "bara" 600mm mellan takstolarna
1 svar · 5,1k läst
K
Kruger: Japp! http://www.plannja.com/templates/Page2C____1734.aspx
8 svar · 9,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.