Underlagspapp.

25k läst  47 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Behöver lite råd.

Är det så att man skall anse att nylagd underlagspapp typ YAM2000 skall vara tätt mot regn. Pappen ligger på råspont.

När mina snickare hade lagt pappen och läkten, så läckte taket säkert på 100 ställen.....ca 120 m2 tak.

Jag trodde att man lade pappen för att det tillfälligt i alla fall skulle vara tätt?

tacksam för info....

2. A
    Medlem Nivå 15

Re: Underlagspapp.

Det kan aldrig stämma! Visst ska din underlagspapp vara regntät. Det måste vara något fel.
    Jag trodde att man alltid använde papp av typen YAP idag. Den är starkare (och dyrare) men även YAM ska ju vara tät.

3. P
    Medlem Nivå 10

Det är pappen som tätar..

Pannorna är bara där för att stoppa det värsta.. dvs pannorna är slit siktet.. Pappen är tät..

Om det läcker på typ 100 ställen :surprised: så börjar man ju undra om dom har använt någon papp överhuvudtaget..

4. M
    Medlem Nivå 1

Jo, det stämmer...Under ett skyfall gick det inte att stå under taket och inte få vatten på sig....på så många ställen läkte det.

Det har använt häftklammers....och det var väldigt varmt när de lade pappen....så man ser att en del klammers har rivit upp pappen och men kan liksom alldeles jämte klammern se råsponten och det kan ju inte vara rätt.

Ny fråga.... om jag säger till dem att de måste göra om det.... Kan man lägga ett nytt lager underlags papp på den gamla, och på det sättet spara tid ?....eller finns det någon nackdel med det ?

5. P
    Medlem Nivå 10

nää.. rå sponten ska ju inte synas... :-X

Borde ju gå att lägga nytt över det gammla.. men det före sätter att det gammla är riktigt tortt så det inte blir flera otrevliga överaskningar..

kanske denna gång med YAP2200..?

6. A
    Medlem Nivå 15

Hur har de lagt pappen egentligen? Det är ju nästan omöjligt att INTE få pappen tät! Man spikar/klammrar i överkant på pappen. Sedan klistrar man nästa våd över spikarna. Det ska inte gå att se några spik eller klammer över huvud taget!
    Har du någon bild på ditt tak?

7. M
    Medlem Nivå 1

De har klammrat utanför klisterkanten...alltså så att klammrarna syns..... Jag påpekade detta och då sa de att bara klammra under klisterkanten gör man bara då det är ytpapp...inte underlagspapp..... Kollade på befintligt hus...där har det använt papp spik....och jag har inte haft några problem.....

Angående torrt under pappen.... OM jag lägger på ett nytt tätt lager underlagspapp och sedan luftar i ett pa veckor underifrån ...så borde det torka om det ev. kommit underpappen ?

Om 3 veckor skall de fortsätta bygget och då trodde jag att allt skulle vara torrt inne ...hmmmm

8. R
    Medlem Nivå 2

Jag har sett exakt samma sak på ett tak som pappades med häftklammer. Klammerpickans kant slår hål i pappen om man inte slår hyfsat rakt. Det läckte som ett såll och där hade de ändå använt YAP2200. YAM är ju OERHÖRT mycket känsligare på det sättet.
    Jag blev klart fascinerad över hur mycket vatten det kunde komma in i de små hålen.

Och sen måste jag säga att när snickare pappar brukar det nästan aldrig bli tätt runt skorstenar o.d. (förlåt alla snickare...) De skär alltid in i hörnen så att det blir hål. (på tegel tak alltså. På plåt MÅSTE man skära in.)

9. S
    Medlem Nivå 2

Väljer man YAM så är väl inte 2000 typgodkänd medan 2200 är det, har jag för mig. Brukar inte byggfirmor hålla sig till typgodkända material??

10. R
    Medlem Nivå 2

Skillnaden mellan YAM och YAP är att Yam har mineralstomme (M), och YAP har polyesterstomme (P). Siffrorna anger bara vikten per kvm tror jag att det var.
    YAM är godkänt som underlagspapp men AMA rekomenderar YAP2200.
    I.o.m. att AMA inte är någon lagbok, utan en rekomendation så får byggaren lägga YAM2000 om denne vill. Men då har byggaren inget att försvara sig med om det läcker in.

Följer man bara HusAMA blir det nästan aldrig några problem.

11. A
    Medlem Nivå 15

Jag förmodar att du ska ha tegel ovanpå pappen. Naturligtvis måste pappen vara helt tät. Om en tegelpanna kommer det minsta på sned eller sprängs av frosten eller vadsomhelst så kommer ditt tak att läcka. Fast det är en jobbig situation att reklamera ett så stort jobb, men jag hade nog kämpat på. Du kunde försöka skaffa dig bättre underlag genom att få spec från tillverkaren av teglet eller underlagspappen. Nog har snickarna gjort fel, eller...

12. H
    Medlem Nivå 8

En annan sak jag (och säkert många fler) inte tänkt på är att underlagspapp utan klistrad kant suger vatten kapillärt riktigt duktigt :p
    Jag fick på pappen på mitt garagebygge och blev sedan sjuk i flera månader, råsponten blev blå och ful samt även lite vågig >:(

13. H
    Medlem Nivå 8

......pratade förövrigt med en snickare idag om takpapp, han sa att man skulle passa sig för YAP med klistrad kant på äldre hus, 3 ggr har han vintertid gjort takkupor på just äldre hus med YAP och alla tre gångerna har taket vart så surt av kondens kommandes inifrån så att dom var tvungna att hugga loss pappen med yxa från trätaket, han hade aldrig sett detta med YAM och trodde att YAP var helt diffusionstät.......men att så ej var fallet med YAM.
    Han trodde dock inte att det skulle hända med ett nytt hus där det i de flesta fall sitter plast i väggar å tak.

Någon som sett något liknande ?

14. R
    Medlem Nivå 2

YAM och YAP är nästan lika diffusionstäta. Yap är tät som en fukt- ångspärr och yam är strax under, så man kan nog inte lägga YAM i tron att det ska släppa igenom fukt. Underlagspapp ska vara tät.

Papp som är till för att släppa igenom fukt, tex vindpapp o.d. har ett motstånd mot fukt som är över 100ggr lägre än för underlagspapp. Och den är gjord för väggar

Har man kondens på vinden så är det ventilationen det är fel på. Inte pappen.

15. M
    Medlem Nivå 1

Hej

Underlagspappen heter YAM 2000 MB320.

Nu är de på semster, och det läcker...Men det finns ännu ingen trossbotten så det är inte så farligt för det.... Men tar inte råsponten skada ? Ser ännu ingen skada dock ...

Vad tycker ni om att tabort läkten och lägga på ett nytt lager underlagspapp på den gamla, spika mer försiktigt och sedan på med läkt igen ?.... Finns det något dåligt med att ha dubbla lager underlagspapp?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: