B
Bluethumb: Fick pris 815 kr från Kado Prefab i Mjölby. Prisskillnaden är liten men beror nog på fraktkostnaden. Har ca 3.5 mils transport från Mjölby. Kan nog fixa frakten själv då och spara ca tusingen! Ett tips för de som bor i trakterna och som går i tankar att handla takstolar.
18 svar · 6,4k läst
kalleanka70
kalleanka70: Får man fråga vad du fick betala för Clixtaket....?! Vi tittar på samma lösningen nämligen och nästan samma storlek tak....
3 svar · 8,7k läst
N
nilsola: Hej Vi skall bygga en takkupa på ett 5-år gammalt Älvsbyhus. Någon som kan tipsa om en byggfirma som är bra på detta, helst i Skåne regionen. Vad kan det tänkas kosta ? / Ola
0 svar · 2,5k läst
H
hempularen: fast plåt under pappen kan nog vara en bra ide om det är risk att husdelarna rör sig lite mot varandra.
11 svar · 18,9k läst
P
Per-Erik: kan ju bero på att spån inte är något vidare på att isolera.. 15 cm spån är lika bra som 7 cm gullfiber.. borde vara varmare ovan på spånet änn på gullfibern.. Källa: http://www.energiradgivningen.se/vanligafragor_isolera.html "Hur mycket kan jag spara på att tilläggsisolera på vinden? Idag finns det 15 cm kutterspån och vinden har en yta på 100 m2. 15 cm kutterspån isolerar
8 svar · 4,9k läst
Fasting65
Fasting65: Thermex har gjort en sajt om dimensionering och andra val när man ska bygga imkanal och köpa fläktkåpa: www.spiskupor.com Se sidan Kapacitet: http://www.spiskupor.com/sw74.asp ...och Dimensionering: http://www.spiskupor.com/sw109.asp
1 svar · 4,8k läst
S
svennorberg: Inom måttliga variationer påverkar inte taklutningen påkänningen på takstolen, så länge som bredden är opåverkad, alltså bredden mellan väggarna. Undantaget blir vid stora taklutningar om snön inte ligger kvar. /Sven
5 svar · 4,7k läst
S
sfinxen: Hallå... Ingen fara än om du bara tar tag i problemet nu! Det räcker med mögeltvätt, och du sen får igång på ventilationen Jag hade samma dynga på min vind,svart å vitmögel för nått år sen och ingen ventilation.Ventilationen fixades möglet tvättades bort, så nu är det rent och fint sen 1 år
1 svar · 7,3k läst
MathiasS
MathiasS: Jag förstår inte riktigt hur den ser ut (det låter riktigt korkat med öppna sidor?!) men tror du inte att en plåtis kan fixa ett extra lager plåt runt den befintliga huven (han sätter plåten på distans) så att regnets hålls borta? Ma kan ju göra en ny hatt också, så att den sträcker sig ner över hela huvens skorsten.
0 svar · 2,8k läst
P
Pure: Hej! Eftersom jag ursprungligen kommer från Värmland måste jag ju slå ett slag för Glavaskiffer. Det är f ö den enda leverantören jag känner till. Kan säga att jag har svårt att hålla ögonen på vägen om jag kör bil i de krokarna, det blir mest att kolla in taken - väldigt snyggt tycker jag. mvh http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?kid=8&aid=602
1 svar · 3,9k läst
A
abel48: Tack för hjälpen. Det är spåntat brädtak jag har. MVH Anders
4 svar · 8,0k läst
cubix
cubix: Det är nog svårt att svara på. Det beror på hur mycket du vill isolera, hur många väggar du vill sätt upp mm. Gör en beräkning av hur många kvm vägg som är aktuellt, titta på byggfirmornas prislista på isolering, så får du en uppfattning om vad själva isoleringen kostar, när det gäller väggarna. isolering i taket gör du på samma sätt.
1 svar · 3,1k läst
Mattias L.
Mattias L.: Det får man säkert, frågan är väl egentligen om det är bra att göra så det får någon med mer kunskap svara på.
1 svar · 3,2k läst
cubix
cubix: Jag gjorde på samma sätt som MathiasS, fungerade bra. Annars är det ett jättejobb att byta hela bjälken.
3 svar · 10,6k läst
V
vassarn: Hej! Fäst fågellisten i ströläkten, vid kilning ligger pannan så lågt så listen behöver inte fästas så mycket( blir tätt ändå)alternativt "småströa mellan ströna" så får du mer att fästa i. Kan de va nåt? Vassarn
1 svar · 4,5k läst
R
RogerPl: Det rätta namnet är pannplåt. Prova t.ex. plåtleverantören på N:a stationsgatan. Har de inte kan de säkert beställa hem.
1 svar · 2,1k läst
T
thomasx: Hejsan I samband med takomläggning ska jag tilläggsisolera vind och snedtak. Jag har tagit bort taket utifrån, även sponten är nu borta och kvar är bara bjälkar och pärlspont spikad inifrån på undersida bjälkarna. Jag tänkte tilläggsisolera med mineralull och undrar nu hur jag ska göra med tätskiktet som skall ligga innanför isoleringen. Räcker det att jag lägger plast mellan
0 svar · 1,9k läst
S
Sonander: Reglar man upp för väggar först eller sätter man takgipset först?
0 svar · 2,8k läst
MathiasS
MathiasS: http://www.icopal.se/icopal_se/icopal_se.nsf/0/673E23582DCEDCF2C1256DF80042B69C/$file/Icopal_ovriga_dokument_dimensionering_takavvattning.pdf
1 svar · 3,0k läst
S
sville: Du skär alltid pappen så att den långa änden är uppåt och sendan ca 20-30cm snett innåt, alltså så den nedre delen av pappen blir kortare. Glöm sedan inte att överlappa ordentligt. Detta står att läsa på pappret som rullarna är invirade i.
1 svar · 5,7k läst
H
hempularen: Du har nog rätt i att vara orolig för hållfastheten. Jag tror att du iallafall kan använda en begränsad yta till lagring. Men jag tycker att du skall prata med en byggnadsingejör om det. Han bör kunna tipsa om en lämplig placering och ev. förstärkningar. Och det borde han kunna göra på ganska kort tid så jag tror inte att det behöver bli så dyrt.
1 svar · 6,3k läst
M
M@ZE: Tycker det är ren idioti att dom struntar i insektsnät och säger "insekterna tar sig in ändå", jovisst kanske men inte lika lätt. Det är ungefär som att säga "skit i och tvätta bilen, den kommer att rosta med tiden ändå". Jag reagerade över att vi inte har insektsskydd på vårt nybyggda hus och en snickarpolare var mkt förvånad att det inte fanns. Hade jag varit med insatt så
2 svar · 2,6k läst
M
moliden141: En go enpetare gör jobbet till ett nöje och ett bättre resultat. jag skulle inte tvekat en sekund om jag skulle sätta så mycket gips.
8 svar · 12,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Hej StyvBoard Sök här på forumet efter "takstol", endast rubrik, så får du massa läsning, t.ex. den här länken: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tak;action=display;num=1112599032;start=16#16 //KoW
1 svar · 11,0k läst
kalleanka70
kalleanka70: Jaha där ser man...inte eternit då i alla fall? SKANDIA......"skandia"lernas bolag nr....och ändå är man kund....men betongpannor.... ;)
20 svar · 5,3k läst
L
lape: Vi kommer att plocka ned ett stort eternittak efter sommaren. Det kommer att finnas ganska så många hela reservplattor för de som behöver komplettera med några facetter.. Är det något man kan sälja av eller måste allt lämnas till miljöstation? Någon som vet/har erfarenhet av detta? Vad säger lagen/miljö-inspektörerna? / Mot bättre vetande ???
0 svar · 2,6k läst
piliz
piliz: tack för ditt svar. Om jag gör jobbet själv, borde jag komma ner till 20-25.000 kr sammanlagt. (inkl elektriker mm). Tror grannarna betalde runt 20för sin vind. Visst får man igen dom pengarna, men frågan är om vi kommer att käna 10-15 tusen eller 50-150.000 kr på det? Ska ta ett snack med vår mäklare så får vi se hur vi gör. Biarea är alltid bra att ha, speciellt om man vill kunna
2 svar · 2,6k läst
Totte_S
Totte_S: Har sett att en del smäller fast ett par reglar horisontellt lite provisoriskt så man har något att kasa ner mot innan man börjat med papp o läkt. Kanske kan vara en idé i avdelningen arbetsplatssäkerhet ? ::)
8 svar · 1,6k läst
lastkaj
lastkaj: Råsponten behandlas normalt inte. Den ska täckas med takpapp o kommer således inte att utsättas för fukt. Det som ska behandlas är panelen o vindskivor.
1 svar · 6,6k läst
J
jessica: Vi var helt inne på plåttak tills min svåger som är plåtslagare sa att det är tre ggr så dyrt som takpannor. Vi har fått pris på att pannorna ink allt ,papp o läkt m.m hamnar på 100:- kvm. Dom sa att ett "normalhus" hamnar på ca. 120 kvm. Alltså runt 12,000:- Lycka till!
1 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.