Kapning av granulerad plåt?

3k läst  6 svar

1. mattiasp
    Moderator · Nivå 16
    När jag la granulerad plåt, typ Icopal Decra på mitt garagetak förra året, provade jag med plåtsax, vilken relativt omedelbart blev skrot. Sen provade jag med sticksåg. Då kommer man ungefär 50 cm innan bladet är slut. Dessutom tar det evig tid och skramlar en hel del. Jag löste då problemet med att köpa på mig en hel del sågblad och byta ofta. Kaprondell är inte aktuellt, eftersom värmen förstör plåten. Finns det något riktigt bra sätt att skära plåten?

2. J
    Medlem Nivå 2

Re: Kapning av granulerad plåt?

Jeg har benyttet en vinkelsliber med variabel omdrejningshastighed. Type Bosch.

Den er relativ dyr, men kan bruges mange steder.
    Forsøg på en gammel plade eller nogle stumper for at finde den hastighed, der skærer og ikke smelter pladen.
    Anvend en skive af god kvalitet så tynd som mulig

med venlig hgilsen

JCS

3. E
    Medlem · Nivå 11

Det bästa är att använda en twincutter. Den är formad som en vinkelslip men isället för en slipskiva så sitter det två motroterande sågblad på den. Helt perfekt när man ska kapa plastbelagd kollugerad plåt. Nästan inga grader alls, ingen värmeutveckling som skadar plastbeläggningen och de motroterande klingorna gör att den inte kastar.

4. tynnis
    Medlem Nivå 6

Det allra bästa är att ha en riktig plåtnibbler.
    Finns huvuden att köpa till borrmaskin oxå. vet dock ej kvaliten på dessa.
    Men hyr en nibbler hos något hyrföretag annars.

5. mattiasp
    Moderator · Nivå 16

Det stora problemet är att den granulerade plåten har ett lager av sand/grus, som effektivt sabbar alla eggar. Har nibblern skär i hårdmetall? Har twincuttern hastighetsreglering så att det inte går för fort? Använde du hårdmetallklinga i vinkelslibern?
    Någon som tror att det finns en lämplig klinga att montera i en Festool TS55? (En sån har jag redan, men Festool verkar inte ha någon klinga för stål i 160 mm diameter)

6. S
    Medlem Nivå 5
  7. mattiasp
    Moderator · Nivå 16

Tack för alla tips!

Jag letade länge och väl på nätet efter en 160 mm-klinga till festo:n, och hittade ingenting.
    När jag var på Bauhaus i ett annat ärende i lördags, passade jag på att kolla efter en klinga.

-Det finns i standardsortimentet!! Visserligen kostade klingan någonstans mellan 900-1000 kr, men den finns! Nog vore det elegant att köra hela ränndalen i två snitt efter linjal!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: