YAM eller YAP?

12k läst  14 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Jag ska lägga om taket med betongtegel och även ny underlags papp och läkt. taklutning 36 grader.
    Rekommendationerna säger YAP2200. Vad är skillanden och fördelen gentemot YAM2000 som ByggMax säljer för 100:- rullen? YAP2200 kostar 240:- rullen.

/Sture

2. P
    Medlem Nivå 10

Re: YAM eller YAP?

humm..

Enligt dom som jag la om mitt tak med så är  YAM2000 skräp.. eller det funkar men är jobbigare att arbeta med.. Å det beror på att den går lättare sönder.

när man tex rullar ut och sträcker.. inte kul att hålla på skarva då o då..

YAP2200 är seg som bara den..  jag skulle tro att den håller rent ålders mässigt mycket längre änn YAM2000.

Lika så är den nog mycket tåligare när du går på taket för att spika läkten..

3. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Yap har polyesterstomme, Yam har mineralstomme. den senare är som sagt mycket klenare. tror inte den är godkänd att användas till tegeltak ens.......

4. S
    Medlem Nivå 5
  5. S
    Medlem Nivå 1

Jag håller precis på att lägga ny papp, läkt och betongpannor. Jag blev rekomenderad YAM av säljaren på byggfirman (Fresks i Östersund). Han menade att det räckte gått och väl eftersom betongpannor ligger så tätt och inte släpper igenom något mycket ljus och vatten.

6. S
    Medlem Nivå 1

YAM eller YAP? Rekommendationerna säger YAP, men enligt kommentarerna ovan verkar det som YAM duger.
    140:-/rulle, 20 rullar ger ca 3000:- priskillnad. Inte så jättemycket kanske, men jag har svårt att bestämma mig!

7. P
    Medlem Nivå 10

tja.. Taket ska väll ligga där i 40 år? Själv så tycker jag att 3000:- på 40 år inte är så mycket.. Även om man nu kan göra betydligt roligare saker för 3 tusen änn att ligga på ett takk i några veckor..

YAP. håller bättre änn YAM.. Har du bara lagt Yap pappen så kan du vänta några månader med att läkta & lägga på pannorna.. No problems..

YAM så ska dom nog på så fort som det bara går..

Men det är väll klart det YAM funkar det med..

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

För oss var det självklart att lägga YAP. Om inte annat blir det en del spring på taket innan pannorna ligger där (kanske några ovana fötter som får hjälpa till att bära) och då är det bra med lite tåligare underlag. Dessutom håller ju denna papp några år till.

9. S
    Medlem Nivå 5

Jag resonerade så här:
    Är det viktigt att ha ett bra skalskydd? Absolut!
    De gånger jag lagt takpapp förut med Yam var det någon våd som gick sönder? Nej!
    Sprang jag sönder pappen när jag la teglet? Nej!
    Nästa gång pappen ska bytas om 40-50 år, bor jag kvar i huset? Kanske!
    Om jag bor kvar är det då jag som kommer att lägga om taket? Knappast!
    Vet man att yap håller längre? Ja teoretiskt men inte praktiskt! Har inte legat på något tak i 40 år vad jag vet.

10. P
    Medlem Nivå 10

man kan också resonera som så här.. Täcker min villa försäkring en läcka genom yttertaket?

Svar: Nej. ;)

ska jag då ta den näst bästa takpappen eller den troligtvis bästa/bättre pappen?

för en kostand av ca 3000:- extra?

11. F
    Medlem Nivå 3

Om nu YAM duger kan man undra varför det tillverkas och säljs YAP. Som jag ser det är det ju ingen nackdel med en slitstarkare papp. Killen som ska lägga om mitt tak ville bara lägga YAP och då är det meningen att jag ska köpa materialet själv så han tjänar ingenting på det..

12. H
    Moderator · Nivå 25

Takläggaren vi anlitade menade att det i princip går hål på YAM redan medan dom springer på taket, och risken är att dom inte ser det.  Det kan tydligen räcka att takläggaren råkar gå där råsponten under sviktar lite extra, så går det hål på pappen.

13. wertok
    Medlem Nivå 8

Word!

14. P
    Medlem Nivå 1

YAP 2200

Det naturliga valet! ;D

15. J
    Medlem Nivå 4

Den största fördenen med yap är att ävan om du misslyckas med ngn nubb som far lite snett så klarar du pappen ändå. Den är förvånandsvärt stark och klarar att man sliter, sträcker och riktar. Väljer man dessutom med klisterkant så blir det inte enklare.

Lägg ut de extra 3000:- Någon som är lite oförsiktig med hammaren och du får några hål -> kostar mera pengar, tid, irritation och man börjar tvivla på att det man valt duger.

Vårt hus stod med yap en hel vinter innan teglet kom på plats. Med yam hade det med säkerhet blåst sönder.

/Jögga

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: