S
sville: Teglepannor är gjorda av lera. Betongpannor av betong. Svårare är det inte.
9 svar · 3,3k läst
S
sville: Är taket så pass gammalt så trekantsläkt finns inunder lär du inte kunna palla upp det så det blir jämnt med bara masonite. Släng istället på en väv, tex. Bisonväv, för att sedan lägga ströläkten som ni sedan pallar upp jämnt med snöre och därefter läktar du för pannorna.
4 svar · 8,4k läst
I
ikhve: [citat] Bingo! ;D I besiktningsprotokollen står att på vinden är "ventilationsrör oisolerade" - tänk att det skall vara så svårt att förstå innebörden av vad man läser... suck Ett stort tack till dig för all hjälp! Nu ser vi med tillförsikt på husköpet. Vi får börja med att isolera ventilationsrören på vinden och vindsluckan, använda de fläktar som redan finns i huset och
9 svar · 3,7k läst
S
sville: Om jag fattat rätt nu så menar du skarvarna från fot till nock? Där finns isåfall ingen tätning utan man brukar skruva med överlappskruv 4,8x25mm. Något annat har jag aldrig sett eller hört talas om.
6 svar · 13,0k läst
S
sville: Om man ska gå på ett generellt pris på ett tak som ska läggas om kan du räkna med ca 150:-/m2 i materiel. Tiden du får lägga på det är väldigt skiftande på tak till tak, men om det är ojämnt så springer tiden iväg väldigt snabbt. Jga la nyss om et tak på 380m2 på en ekonomi byggnad där det som mest slog på 18cm i höjdskillnad. Vi spenderade ca 200 timmar på 2 man med att
6 svar · 9,0k läst
S
sanne78: hej anna..  man får först regla upp med 95 reglar för att kunna isolera 95+95+95... vi har byggt höner i Hlm och håller på med detta projekt med övervången.. ;) det är mycket jobb med detta.. o tid tar det.. :)
1 svar · 3,0k läst
D
Draven: Tackar. Har hittat en glaserad panna i Polen som vi har ett prov exemplar på. Pannan är 44,4cm lång och har ett bärläktsmått på 36,6cm med ett anpassningsmått på minus 5mm. Detta tyckte några snickare som jag pratade med var på tok för litet, dom sa att minst 1cm annars får du problem .... :-/
2 svar · 3,2k läst
V
vonSassen: ;) hemsidesadresen är http://hem.passagen.se/femana men det är bilden på vindskivorna jag inte hittar :D Får väl försöka uppdatera den så ni förstår vad jag menar ! ;D Helena med SverigeStugan
4 svar · 2,9k läst
M
Mats: Blev mellan 3 och 60 cm i bredd och mellan 15 och 25 i höjd. Om det sen är rätt eller inte, det får tiden visa men hittills så stoppar det regnet i alla fall, Plåten går på på torsdag är det tänkt
1 svar · 2,0k läst
Immobil
Immobil: Vill du ligga på taket resten av sommaren ska du välja stålborste. :P 8) Kör högtryck, låt torka, måla. Då får tid över till roligare saker. :D Visst läckage kan uppstå vid spolning nerifrån, dock är i det i allmänhet harmlöst. ;)
1 svar · 4,5k läst
S
Sven2: Jag hittade till slut en utmärkt broschyr hos Trebolit som delvis besvarar min egen fråga  ;D http://www.trebolit.se/Pdf/Trebolit_Taklagginstr.pdf
1 svar · 1,5k läst
G
Grunt: Tack för svaret!
2 svar · 6,7k läst
M
Mats: Och då kommer en klassiker, ring helt enkelt handläggaren för ditt bygglov och fråga om det är acceptabelt och om du i sånna fall bara kan göra en justering av befintliga ritningar och skicka in på befintligt lov. Fråga kan man alltid, man kan bara få ett nej
6 svar · 2,2k läst
V
vovchik: [citat]
5 svar · 4,2k läst
V
5 svar · 4,2k läst
M
Mats: Det beror väldigt mycket på hur stort loftet ska vara och med vilken takhöjd om jag räknar rätt så ger varje meters breddning av takstolen ger 25 cm mer i höjd till taknocken om du har 27 graders lutning. Ska du ha loft så höj takvinkeln en del så blir det ett bättre (större) loft
0 svar · 1,7k läst
Snurre
Snurre: Någon som vet hur man bygger en homeja, vet om någon sajt med byggbeskrivning och bilder eller vet om någon bra bok som behandlar ämnet? Det är ju lite annorlunda gentemot att bygga en vanlig takkupa med tanke på dess halvmåneform. Tacksam för svar och förslag
0 svar · 2,7k läst
M
Mats: 8 takstolar nu halvklara. 45x195:orna är kapade och ihopfästa. Imorgon ska de skruva ordentligt på ena sidan samt att strävorna ska i. Därefter vänder vi på steken och skruvar andra sidan. Varje takstol förutom en kommer att få 4 90 mm vinkeljärn för fäste i spikbandet. Den motarbetade stackarn hamnar längst ut i carporten så där finns det bara en sida att fästa på. är det
26 svar · 35,5k läst
S
StyvBoard: Hittade ett pris på 35m[sup]2[/sup] Miratec för drygt 800 spänn, tror jag slår till på det... o utan luftspalt. Tror nog inte huset ska blåsa omkull fast man inte har råspont, om man betraktar forumtrådar som behandlar ämnet... ;)
4 svar · 10,6k läst
S
sater: Jo, nu är det klart, gipshiss gjorde jobbet otroligt smidigt, klarade faktiskt av det själv (45 m2) på lite mer än en dag. Lite bök att kasta upp skivorna på hissen bara så 90cm gips hade nog underlättat en del.
9 svar · 7,4k läst
T
trcjesa: Hejsan! Det låter som ett helt onödigt arbete! Låt den gamla råsponten ligga, men laga självfallet där den är genom dålig. Att byta för bytandets skull är onödigt, taket ska var torrt så ny papp skadar inte. Lägg ströläkt över takstolarna CC100 så att kraften primärt hamnar på dessa samt en strö mellan dessa så blir det nog bra.
1 svar · 7,5k läst
A
AEliasson: Tack för era svar. Jag är inställd på att byta allt, det känns bra att veta att allt är schysst. //andreas
4 svar · 5,9k läst
I
ingemar_o: såg ikväll att taket läker på ett ställe :-[ ska skaffa en pressäning imorrn för å stoppa vattnet hade väl kunnat hållt tätt i några dagar till då jag just har börjat med å byta taket naturligtvis så började jag på andra sidan åxå, bara å kolla upp skadorna efter jag har bytt klart å se vad jag måste byta :-[ . vela bara skriva av mig lite
0 svar · 1,7k läst
S
Sven2: [citat] Det blir betongpannor från Mjöbäckspannan eller Benders. [citat] För att tilläggsisolera och höja temperaturen på vinden. Traditionell isolering inåt tar för mycket utrymme i redan små rum och det finns fukt-risker med att det blir kallare på vindarna. Det finns ett antal trådar om detta i forumet och Thermisol www.thermisol.se är en av tillverkarna som har en del information
2 svar · 4,6k läst
tynnis
tynnis: [citat] Och om man sedan står uppe vid nocken och halkar så blir det ju bara som en rutschkana ner. ;D
17 svar · 4,2k läst
S
StyvBoard: Har själv haft en massa mossa o skit på pannorna som lades för ca 8 år sen, obehandlade Benders. Dessa ser ju för jäkliga ut på byggfirmornas provställ oxå. Provade dock att högtryckstvätta och visst gjorde det skillnad med de så lika jäkliga ut ändå, färgen tvättades oxå bort, så nu är dom svart och gråprickiga istället för mossbevuxna. Även hört i efterhand att man
7 svar · 33,3k läst
P
Per-Erik: jag tycker att det låter som om du har koll på läget... känns tryggt.. Dock skulle jag undvika att installera luftavfuktare.. Kostar bara en massa pengar i installation & drift.. Även om det är det troligaste enklaste sättet att lösa det på.. att göra som du säger dit med ångspärr & luft spalter låter som om du kommer få bukt med problemet för gott.. = satsa på det.
3 svar · 11,9k läst
P
Per-Erik: nja.. Bäst är att inte göra något alls.. är lite vanskligt att ventelera vinden.. För lite så kan man få problem.. för mycket så kan man få problem.. har du några problem i dag? Tänker du tillägsisolera? tänker du byta uppvärmings system? Om du svara ja på någon av dessa frågor kan man överväga om man ska öppna där...
1 svar · 3,0k läst
T
thomasx: Hejsan 1) Nej, det ska inte läcka. Jag har för mig (men är inte helt säker) att förklistrad underlagspapp endast ska spikas i det undre lagret. Dvs, det blir inga genomgående spikar. 2) Nej, underlagspappen ska (generellt sett) bara spikas där det överlappar. Undantag under vindskivor m.m. Jag har hört att man kan använda klammer istf pappspik på indurlagstak, men tycker det verkar
15 svar · 21,7k läst
K
knoster: David du har ett privat meddelande
37 svar · 18,7k läst
spocks_beard
spocks_beard: Låter som en bra plan, köp oljehärdad masonit, inte vanlig.
1 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.