Tak & Vind
Bob_the_builder: Har du ett väldigt brant tak? Annars går det faktiskt bra ändå, åtminstone om taket är torrt. Är det brant eller man ändå vill ha något att kliva på kan man tillfälligtvis spika horisontella reglar på taket.
Gladestone: Har precis bytt takkonstruktion på en carport. Lade självklistrande takpapp direkt på råsponten. Har för mig att produkten hette Polyglass och påminner om Icopal Topsafe, men fäster på hela ytan (vet inte säkert om topsafen gör det men tror det ej). Hur som helst: Det var hyfsat enkelt att lägga () och det går snabbt. Behöver inte ens spikas. Här kommer dock ett tillägg till
Johannabacken: Jag sitter just också och skissar på entrétak utan stolpe. Beroende på lutning och storlek behöver jag nog staga upp det och tänkte göra det med ett uppåtgående stag från yttersta hörnet på taket till husfasaden. Tänkt att ta antigen vajer som föreslogs tidigare eller låta göra ett smides stag. Vad är minsta takvinkel på ett entrétak utifrån snöaspekten? ///Johan
MathiasS: Om spånet är i bra skick finns det egentligen bara ett skäl till att ta bort det, och det är att det brinner extremt bra och snabbt.
ClasseClas: Kolla här på branschstandarden så blir det rätt: http://www.benders.se/Tak/br.pdf (Kap 4:2) Gäller betongpannor.
MathiasS: [citat] http://www.lafarge-roofing.se/cgi-bin/imtekkin/LT_se/Services/TechInstructionsDetail.jsp?BV_SessionID=@@@@0423456887.1120675567@@@@&BV_EngineID=caddecigieldbemgcfkmcgjdhm.0&tippOID=536879247
Per-Erik: Det är väll det bästa sättet.. jag skulle göra så om jag ändå skulle byta inner tak..
David: Någon som är nöjd med någon plåtslagare i Stockholmsområdet? Även utanför Stockholm av intresse. Jag kan hålla med bostad i City under byggtiden. mvh David
hempularen: Det som kan hända med den utsickande pappen (beror lite på taklutningen), är att vatten kan krypa runt och sugas upp av kapilärkrafterna i springan som ev. finns mellan papp och tak, då blir det mycket snabbt allvarliga fuktskador. På vårt förra hus hade vi problem med ett skärmtak över entrén, där låg papp som hade avslutats bara några millimeter utanför takkanten. Den understa
Per-Erik: Beror lite på hur taket ser ut.. behövs byggnadställning, livlina osv.. men vi rev ner 150Kvm tak med 3 pers på en förmiddag rätt ner i kontejnern.. bytte lite ruttna brädor.. Sen började vi pappa på eftermiddagen, vilket tog för oss säkert 1 &½ dag minst.. mycket skära pga mitt tak är lite speciellt.. mycket spill.. Takläggaren hade nån form av pistol o sköt fast spiken med.
tynnis: Skall du få en inplåtning tät så bör du nog anlita ett proffs. Raka längder som man kan maskinfalsa är inte så märkvärdigt. men en skorstensintäckning är lite mera avancerad.
Bob_the_builder: Jag fick både Jönåker och Benders offererat av pålitliga bygghandlare. Jag valde Benders, men jag tror inte det är någon kvalitetsskillnad. Jönåker säljs dessutom på flera stora byggvaruhus (Bauhaus, K-rauta) så det är lätt att kompletteringsköpa hyffsat billigt.
zankan: 2 olika skolar det där.... Personligen föredrar jag att jobba uppifrån och ned.. Tak...snedtak...väggar..golv...Tämligen logiskt :-)
DanielG: Gött att man inte är ensam om att tycka att det ska va tätt! :-) Har dock, i samråd med KA beslutat att det inte föreligger ngn risk för byggnaden nu när jag tätat upp spikhålen och plåtjobbet i ränndalarna blir gjort. Så... för att vinna tid så bortser vi från denna "kvalitetsbrist" vad gäller jobbet. Tack för "inputten"! :-) /D
Per-Erik: Å när vi menar ventelation så är det i Bo ytan alltså inte vinden.. Om du tar bort Oljepannan (lågiskt) så dödar du i stortsätt din självdrags ventelation. Det du då måste göra är att ersätta den.. Sätt in fläktar i Badrummen, kör med köksfläkten på låg varv jämt.. Bra att veta är också att gammla människor inte duchar/badar så ofta som vi ungdomar gör.. mer änn 1
RogerPl: Är det lockpanel så kapa locken på lämplig höjd (AMA säger 250mm) snett uppåt innåt. Kapa så pass djupt så att det blir ett spår i undre brädan med. Ta bort de kapade locken. fixa en plåt med en knäck i överkant som passar i spåret och sätt plåten mot väggen. Skruva och täta och måla ändträet. Är det inte lockpanel så är det bara att göra ett spår och fortsätta som i
Åttioettan: Hempularen: Vi är på väg ut nu för att själva (sambon som är kunnig!) kika på vinden! :P
FREDRIK_E: [citat] Det kan inte vara annat en en väldigt marginell kostnadsökning, jag har ryggåstak i halva huset och har då inte märkt nån hög förbrukning, 11.000 kwh totalt på 175 m2 är helt ok. Man får va jävligt snål om man ska tycka det är dyrt!!
Moff: Skall lägga plåttak på gäststugan/snickarboden nu på semestern. Vad jag har förstått så skall man ha råspont, underlagspapp, bärläkt och ströläkt under. Är jag helt ute och cyklar ??? Tacksam för alla svar Mvh /Kricke
Petra_S: Hej, Vi funderar på att gör en tillbyggnad av vårat hus, med en förlängning av ca 3 meter. I samband med detta tänkte vi ändra takvinkeln till 38 grader i från nuvarande ca 29(?). Tanken med detta är att vi på övervåningen ska få till 2 sovrum, 1 allrum, 1 wc/dusch. Nu är det 2 sovrum (1 i varje ända av huset) där takhöjden endast är ca 2 meter i nock. Med höjningen skulle det
ImoMama: Hej I januari -06 kommer vi att flytta in i st katthult, smålandsvillan, med oinred vind. Någon som har något bra tips eller råd att ge. Krav: Toa och bastu. Tacksam för alla tips och råd jag kan få. //Tessan
Magnus_Redin: Skulle det kunna vara ok att lägga den nya "toppbrädan" bredvid den gamla så de överlappar vid takfoten? Den gamla takstolen bir då inte symmetriskt belastad. Det går iofs att ordna genom att lägga två, en på var sida om den befintliga takstolen. Båda varianterna borde bli klumpiga och skulle kunna ge ful takfot beroende på hur den ser ut. Sedan blir det svårare att få de vertikala
Stigge: Står inför husbygge - gillar funkis och funderar på svagt sluttande pulpettak. Hur påverkar detta temperaturen i huset - blir det svårt att reglera värme/kyla vid relativt platt tak (jämfört med sadletak, där vinden ju "isolerar") - har farhåga att det kan bli för varmt sommartid. Kan man modifiera detta m luftspalt och hur stor bör den i så fall vara? ???
dymlingen: Man ska ha läkt ovanpå pappen som man skruvar plåten i. Du kan säkert få en broshyr med monteringsanvisningar som talar om vilket avstånd du ska ha mellan läkten för just den plåttypen. Det kan variera lite men brukar vara ca 400mm.