Nya takstolar?

3k läst  6 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag har ett 2 vån. hus från 1930, och vill ha en öppen planlösning på övervåningen. Hur ska jag gå till väga med detta? Huset är utbyggt tidigare och de gamla takstolarna ligger kvar på den förra ytterväggen, där också de nya takstolarna vilar med stöttor. Den väggen vill jag ta bort, och då måste ju taket byggas om på något sätt. Vet någon hur man ska gå till väga för att få takstolarna att endast vila på de nyare ytterväggarna, och behövs det då helt nya takstolar? Vad kan en sådan operation kosta?
    Är det kanske en bättre lösning att istället sätta in bärande balkar i den gamla ytterväggen, och låta taket vara som det är?

Om inte bilderna syns så finns de här -->http://hem.passagen.se/petrie/tak/
    Stöttorna från det nyare taket som vilar på gamla ytterväggen, och de gamla takstolarna.

Tack på förhand. :)
    Lekman

2. C
    Medlem Nivå 14

Re: Nya takstolar?

du kan lägga en limträ balk på vinden som ersätter gammla ytterväggen, du öänger dedan de gamla takstolarne i denna balk. eventuelt måste en bit av väggen vara kvar i varje ände.

3. P
    Medlem Nivå 1

Tack så mycket. :D
    Ja, det är nog den både bästa och billigaste lösningen, samtidigt som det inte blir någon synlig balk i taket på övervåningen.

4. C
    Medlem Nivå 14

Så här kan det se ut

5. O
    Medlem Nivå 2

Det borde inte vara något problem att växla av alla stöttorna med en limträbalk och sedan hänga den lösa änden av dom gamla takstolarna i samma balk. Frågan är om ditt hus och din grund klarar att ta lasten från alltsammans i två enskilda punkter.

6. P
    Medlem Nivå 1

Kan man kanske ta bort de gamla takstolarna helt? Alltså de som ligger fritt från skorstenen till den gamla ytterväggen? Av vad jag kan förstå så är de inte till någon nytta idag, och att de troligtvis sitter kvar p.g.a. arbetsbesparing när de byggde ut tidigare.

Angående bärigheten. Ja det var ju en tanke, om grunden håller... Limträbalken kommer i så fall att ligga på en del av den gamla ytterväggen, den bortre delen på bilderna, hela tas inte bort, och det kan man ju lägga lite längre. Det finns utrymme till ca: 2-3m i så fall. Medan det på den andra sidan, hitåt på bilderna, blir kortändan på balken i T på den gamla ytterväggen.

Går det att räkna på hållfasteheten i detta på något sätt, eller?

7. O
    Medlem Nivå 2

Jo dom gamla takstolarna gör fortfarande viss nytta i konstruktionen. Projektet verkar inte omöjligt att genomföra men du bör ta dit någon statiker som gör en bedömning på plats.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: