Mattias L.
Mattias L.: Latex ;D
4 svar · 3,7k läst
T
tartan: Jag håller med om att lertegel är mycket snyggare. Nu har betongpannorna blivit mycket bättre och har längre hållbarhet. Lerteglet har ett annat färgliv än betongpannor då färgen skiftar över årstiderna, mycket trevligt. Prisbilden ligger på betongpannor ca 60-70 kronor/m2 mot lerteglet som ligger i intervallet 130-150 kronor/m2. Men räknat på ett tak på 100 m2 blir skillnaden inte
7 svar · 15,3k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Lite mer om just målningen av taket: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=56186
2 svar · 25,9k läst
K
klintskog: Tack för tippset, jag får vänta tills det slutar vara svår norrlandsvinter här i Uppsala och sedan ge mig upp och sätta dit mina mögelstoppers.
3 svar · 5,6k läst
D
DAO: Hej! jag skall göra om mitt tak nu till våren och vill bygga enligt det som kallas för skånetak, likt det hus som vann årets pris 2004 i Hus och Hem. Jag är väldigt intresserad av ytmaterialet på det huset om det är vanlig papp, modell grövre som används eller vad. Gärna själva konstruktionen likaså om det är någon som vet exakt hur man gör. /D
0 svar · 2,1k läst
J
jezper: [citat] Aha, detta var nog en del av lösningen på problemen med mitt tak! Ska göra en ingående besiktning, men det får nog tyvärr vänta till våren. Tack för den utförliga beskrivningen!
3 svar · 4,6k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Absolut! Billigt/enkelt att montera, en i varje takstolsfack (varannan sida): [bild] http://www.benders.se/Tak/produkter/ventbeslag.pdf
4 svar · 3,6k läst
nimhed
nimhed: En god ide är att sätta in ett antal mögelstoppar http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=583752257&pf_id=SE-311049 Edit: Fixade länken
1 svar · 2,3k läst
C
CarlSthlm: Tack! /C
2 svar · 3,7k läst
H
Haegermeister: [citat] Man skall ventilera mera! kanske en extra ventil i gavlarna på vinden ?! när jag ökade ventilationen på min vind försvann fukten från innertaket, men RF är fortfarande i stort sett samma som ute, det går väl antagligen inte att göra så mycket åt... ::)
8 svar · 3,6k läst
T
tartan: En prisbild kan vara ca 140-160:-/lm takstol. Alltså, är huset 9 meter brett plus takfot = 10 m x 150:- = 1.500:- per takstol x 26 takstolar = 39.000:- Men 26 takstolar låter väldigt många? Takstolar brukar normalt sitta på c/c 1200. Tartan
2 svar · 13,5k läst
Z
zankan: För att få minimalt spill så måste du först mäta rummets längd och anpassa första raden efter detta. Den avsågade sista biten startar du med i andra raden...Detta ger minimalt med spill.. Dock får du vandrande kortskarvar...
2 svar · 3,1k läst
F
Familjen_Bygg: Upp emot 200.000 kronor, inkl. allt ytskikt och arbete. Lycka till! :) :) :)
0 svar · 4,8k läst
S
sigpl: På en normal takstol brukar det inte vara några större problem att bygga ett loft, man ställer helt sonika en innervägg på bindbjälken eller hanbjälken för 1 1/2-plans. Den är normalt diemnsionerad så att man kan vistas på vinden. Ska man bygga ryggås får man ställa loftet på en pelargång eller, vilket kan vara fräckt, "hänga" det i taket. Gör man så måste man när man
2 svar · 1,4k läst
N
NiclasR: Om du ska sätta in gavelfönster tror jag att du behöver bygglov för fasadförändring. Och om jag inte har fel för mig behövs sen en bygganmälan för resterande förändring.
4 svar · 3,7k läst
W
WilmaKasper: Ungefär så tänker vi också... Man kommer inte kunna se speciellt mycket med hjälp av en lucka i taket. Vi har därför beslutat att göra som du med åtkomst vid sidorna istället.
4 svar · 8,4k läst
·
C
CarlSthlm: Dåså, tigersåg fram!! Ett stort tack för Din hjälp!!
7 svar · 5,9k läst
P
Per-Erik: Det går att lägga golv. Dock ska man ha en luft spalt i mellan isoleringen & golvet. Förvarings saker uppe på vinden måste nog tåla fukt. Dvs kläder & kartonger så finns det en viss risk för att det inte blir så kul i längden. Isoleringen får inte tryckas i hop. Sen så bör man bygga så att utomhus vind kan "blåsa" rakt igenom vinden.
1 svar · 4,6k läst
M
Mats: Bara av att få nobben från byggnadsnämden.... Det finns en tråd i byggnadsteknik om detta ämne, men lite snabbt så gäller det att ni får bygga högre enligt detaljplanen. Byggnämnden/kontoret kan svara på detta. Sen behöver ni ta rätt på om nuvarande stomme orkar mer last eller om/hur den ska förstärkas. En byggnadsingengör är bra till det
1 svar · 5,8k läst
Macke202
Macke202: Betongpannor var det här... perfa! Mången tack!! ;D
3 svar · 4,0k läst
P
ppalm: Hej Snipps Hur har det gått med dit tak?
9 svar · 32,9k läst
tynnis
tynnis: Det är så en riktig plåtis jobbar. ;) :)
7 svar · 9,4k läst
T
tommiz: Hej. Jag hade helt klart utnyttjat de 2*2 som redan sitter där förut satt att du inte behöver spalten som läkten bildar till att dra el i. Läkt används väl oftast eftersom man inte har något att spika panelen i som sitter på rätt ledd. Mvh Tommy
1 svar · 2,6k läst
R
RobinW: Bara nästan samma fråga.... Vår besiktningsman konstaterade "undermålig ventilation" och att taket av konstruktionsskäl ej kunde besiktigas (70-tal; platt tak utan inspektionsluckor). Vid senare vedkamin-installation konstaterades mögel på insidan yttertak. Dolt fel att driva mot säljaren?
22 svar · 14,6k läst
F
fredholm: Ja det är ett vanligt sadeltak utan kupor, men jag antar att boarden sitter rejält fast spikat, allt spill kommer väl in på vinden, taket öppnas upp för himlens makter etc och boarden ser ok ut....vet inte riktigt hur lång tid/kostnad det tar att byta ca 130 kvm board till råspont. Inga konstigheter endast tre genomföringar ut på taket
3 svar · 6,7k läst
P
Per-Erik: Troligen annars kan dom säkert rekomendera nån som kan vissa grejer. börja med att snabbt ta dit en firma för en offert..
1 svar · 1,3k läst
M
mulpac: [citat] Är det några plusgrader på vinden skulle en avfuktare snabbt kunna förbättra läget. Den är effektivast nu när ventilationen är begränsad. Det är inte helt självklart hur ventilationen ska skötas på vinden. Det vanligaste verkar vara att ventilera ordentligt vid takfoten och uppe vid gavelspetsarna. En del sätter även ventiler i själva taket. Nackdelar som en del varnar
10 svar · 5,7k läst
A
Alsti18: Till stor del en smaksak som beror till stor del på utseendet på huset. Såväl vind som blåst hörs mer i ett hus med plåttak. Plåt kan rosta, skruvhålen börja läcka eller om det är målat så kan färgen skina ur. Alger växer även på plåt. Å andra sidan kan ju tegel också bli förstörda. Vi valde äkta tegel till nybygget (Nortegel, enkupigt, äkta tegel som är formpressat så
6 svar · 30,1k läst
F
fabiansthlm: Hej igen...*host* Länge sen man var här och inte har det hänt mkt då altanbygge på +50 kvm, trädgård, båt mm kom emellan men NU ska det iallafall börjas inom kort. Ny hemsida med lite bilder är på G. mvh Snart tummen ur...
12 svar · 3,3k läst
L
Langen: Har anlitat en firma som lagt ett nytt tak bestående av betongpannor med kondensduk, på ett GAMMALT befintligt bandtäckt plåttak med takpapp under. Firman sa det skulle funka, jag börjar bli ytterst tveksam. Kan plåttaket avge kondens så att det läcker in på sponten och takfotsstol ? Svartmögel som finns på en del ställen, är det dödstöten för ett tak ? Hur lång tid tar det för
0 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.