takvinkel

14k läst  3 svar

1. A
    Medlem Nivå 3
    Är lite nyfiken på takvinklar. Men har lite svårt för att dra egna slutsatser av det jag läst i tidigare trådar. :-/

Har förstått att vanliga vinklar för sadeltak är 45º för 1 1/2 planshus och 27º för 1-plans. (Rätta mig om jag har fel)

Hur vanligt är det med takvinklar på mer än 27º för 1-planshus. Fördyrar detta konstruktionen?

Någon som har bild på hur detta ser ut. Eller exempel på enplans kataloghus med takvinkel på över 30º.

Hur gör man helt praktiskt för att kunna öka vinkeln? Höjer väggen eller takstolen?

Tacksam för all hjälp i ämnet! :)

2. F
    Medlem Nivå 9

Re: takvinkel

Jag förstår inte hur du menar med "höjer väggen eller takstolen". Takets form avgörs av takstolarnas form så för att få brantare vinkel på taket får man väl bygga om takstolarna (om det är ett befintligt hus) eller bygga med mer spetsigt vinklade takstolar (om det är nybygge).

3. A
    Medlem Nivå 3

Jag menar inte att man fysiskt höjer takstolen ;) utan att man utökar "triangelns höjd" (avståndet mellan takstoltriangelns bas och nocken); vilket enligt min stackars logik borde ge en ökad takvinkel! Eller? :-?

PS! Jag talar om tak till nybyggen.
    Och mitt resonemang är helt teoretiskt ännu så länge (tack och lov ;))

4. S
    Medlem Nivå 3

Hos den här takstolstillverkaren kan man laborera med vinklar och längder på takstolar.
    http://www.npn.se/tipsorad/berakning.php

Taklutningar på ungefär 45gr är ganska vanliga på 1.5 plans hus eftersom det är ekonomiskt att få till en halv våning ytterligare på det sättet, jämför s.k. "Svensk takstol".

Samma sak gäller 27gr. Ska en övervåning inte inredas behövs inte större lutning. Dessutom finns aspekter kring att kunna göra en enklare konstruktion som i sig är billigare.

För övrigt gäller dock att takets form ska passa husets och då går det givetvis att avvika från det mesta.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: