Byta tak?

8k läst  7 svar

1. B
    Medlem Nivå 8
    Har lite takbytarfunderingar. Vi har ett hus från 1968 med eternit tak. Sponten som man ser innifrån den oinredda vinden har haft ett lite skadedjursangrepp men Anticimex sade att det var gammalt och inte pågående efter besiktning.

Taket är 130kvm stort och ganska brant lutning. Jag ser flera alternativ till lösning eftersom vi har planer på att inreda vindsdelen så vill jag gärna att det blir bra gjort. Vi tänker inte göra jobbet själva.

1. Lägga Plannja tak ovanpå eterniten
    2. Riva eternit, läkt och papp och byta till annat tak
    3. Riva eternit, läkt, papp och även byta spont och sen bya till annat tak

Vad tycker ni att man ska göra? Självklart så skiljer sig lösningarna rejält i pris. Vad skulle det kunna kosta att göra dessa alternativ?

2. N
    Medlem Nivå 8

Re: Byta tak?

jag skulle riva bort allt utom takbottnen för att vara säker på att allt är i bra skick.

3. B
    Medlem Nivå 8

Du menar ta bort takpannor, läkt, papp och sen kolla att sponten är ok. Ok om den är ok låta den vara kvar?

4. N
    Medlem Nivå 8

Ja lämna den kvar om den är ok. Kolla att takstolar och allt annat är i skick. Har du några ränndalar i taket så kontrolera extra nog där.

Alla som såg på mitt hus innan jag köpte det (även jag själv) och även säljaren sa att taket läcker iaf inte.
    Det läckte i alla fyra ränndalar och hade gjort så i många år. Det gammla undertaket bestod av filt och mot det så hade det sats isolering och sedan masonitskivor på insidan som hade målats . Så därför hade det inte kunnat torka vilket hadde lett till att jag fick byta delar av flera takstolar samt stor del av takbotten.

Med den erfrenheten så skulle jag inte göra någon renovering av taket utan att riva bort ner till brädbottnen och kontrolera att allt mår bra. Och är det gammalt tak så är det stor risk att spikarna har torkat loss och att det då behöver slås i lite ny spik.

Materialet till mitt tak gick på ca 20000 kr

5. B
    Medlem Nivå 6

Vi lät byta till Plannja Royal-tak på vårt hus i samband med en liten utbyggnad. Det gick loss på ca 100.000 kr. Arbetskostnad+material.

6. H
    Medlem Nivå 1

Låt eterniten ligga kvar på med oljehärdad masonit läkta på det sen på med pannor.
    Har själv gjort det på några hus lika roligt att se resultatet varje gång du kommer få ett helt nytt hus med pannor på istället.  (Listtäckning är också snyggt)

7. Y
    Medlem Nivå 1

Hej jag skulle rekomendera dig att hålla dig till lätta tak pannor inte att rekomendera när där har varit eternit innan det blir för tungt .
    du kan bandtäcka taket, eller yttpapp inte så snyggt men billigt, eller planjas pannliknande plåt som man kan lägga själv ett billigt alternativ läktar upp rätt på det gammla eternit taket om du vill jag skulle rekomdera att ta väck eterniten innan hör av dig om du har frågor kan hur mycket som helst om detta :)

8. D
    Medlem Nivå 5

Du skall absolut göra som niq skriver, riv av allt och kolla råspont är den bra låt den vara annars byt. Sedan lägger du ny papp och läktar och lägger pannor. Jag har lagt om många tak och detta är den enda riktiga lösningen om det inte skall bli halvbra.

Vill du ha planjatak så lägg det men min personliga åsikt är att tegel är 100 ggr snyggare och håller desutom längre tror jag.

Kvm priset är ungefär samma för planja som för betongtegel.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: