Fuktiga luftspalts skivor.

1k läst  11 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Bytte ut spånet mot isolering passade på att göra en luftspalt med masionite skivor
    eftersom det inte fans förut.   Började sätta upp reglar för takskivor då jag fick se att det började komma vattendroppar från isoleringen.   Jag lyfte och kände på masonite skivorna som var fuktiga och kalla.  Utrymmet som det droppar ifrån är sidovinden  det är ett kall utrymme  sidorna mot rummet är isolerade  golvet är ju okså isolerat så det bör ju inte komma någon värme från rummet under.    Taket har varit oisolerat sedan höstas
    det är just nu som jag har isolerat  det enda fukt som blev då var lite frost vid takfoten och ca 50cm ovanför på masoniten.  Vill nämna att jag isolerat endast 1/4 av taket den andra är isolerad med spån.  Det fins inga ventiler i taknocken endast i rummet under nock   En fråga till ska det vara ångspärr i sidovinden om det är kallt?   Hoppas någon kan hjälpa mig vad det kan vara för något fel. :'(

2. J
    Medlem Nivå 15

Re: Fuktiga luftspalts skivor.

Jag förstår väldigt lite av det du beskriver. Om det är masonitskivorna som bildar luftspalt mot yttertaket som är blöta, hur skulle det kunna komma ifrån sidovinden, det kan ju inte droppa uppåt..?

Men i alla fall, har du haft masonitskivor och isolering utan diffusionsspärr och vindsutrymmet har varit varmt så är det inte så konstigt om fukt diffunderar genom isoleringen och kondenseras på insidan av skivorna. Det är därför man sätter plast innanför skivmaterialet i väggarna.

3. B
    Medlem Nivå 1

Hej! oct tack för snabbt svar det är svårt att förklara så det blir rätt.
    Det är taket inne i krypvinden som blir fuktigt. rummet mellen båda krypvindarna har ingen värme påkopplad så det är kallt där okså. så här har jag gjort när jag gjorde om taket uppifrån plåt,ströläkt,råspont, 30mm lister till luftspalt, masoniteskivor,isolering reglar skivor. Vet inte om du förstår bättre nu hoppas det.

4. J
    Medlem Nivå 15

Tror att jag förstår. Men så som du skriver låter det som att du helt hoppat över plasten mellan isoleringen och skivorna..? Har du ingen diffusionsspärr alltså?

5. B
    Medlem Nivå 1

Isolerigen ligger direkt mot Masonitskivans undersida. Kan du göra en skiss hur man ska göra så det blir rätt.

6. J
    Medlem Nivå 15

Alltså, från rummet räknat ska du ha skivmaterial, diffusionsspärr (åldersbeständig 0,2mm plastfolie), isolering och reglar, masonit, luftspalt o s v. Har du allså inte satt någon diffusionsspärr? Då har vi nog hittat ditt problem..  :)

Edit: Alltså, när jag förut skrev "plasten mellan isoleringen och skivorna", menade jag gipsskivorna och inte masonitskivorna. Ledsen om jag var otydlig.

7. B
    Medlem Nivå 1

Nu förstår jag! det räckte tydligen att jag hadde en sladdlampa tänd i rummet i någon timme för att det skulle bli kondens förmodar även min kroppsvärme hjälpte till.
    Ska jag sätta upp plasten på alla väggar eller räcker det med ytterväggarna?
    Jag vill tacka så mycket för all din hjälp med att lösa mitt problem Tack an en gång. :)

8. J
    Medlem Nivå 15

Hehe, det är lugnt. Ytterväggar och tak behöver plastas täta, inte mellanväggar.

Men det handlar inte ett dugg om att du värmer i sig, utan det är med säkerhet varm fuktig luft som kommit upp från resten av huset och orsakat kondens. Vanligt missförstånd att enbart värme kan orsaka kondens mot kalla ytor, men så är alltså inte fallet.

Lycka till :)

9. B
    Medlem Nivå 1
    Hej! igen har några mer funderingar. Det är taket som jag bytt isolering ej väggarna dom är orörda. Ska jag sätta upp plast bara i taket eller ska jag sätta plast över brädorna?

10. J
    Medlem Nivå 15
    Det ska finnas en diffusionsspärr i hela det uppvärmda utrymmet. Alltså precis innanför skivmaterialet i både väggar och tak. Så jepp, utanpå bräderna om du ska sätta skiva där sen.

11. B
    Medlem Nivå 1
    Så om jag lämmnar väggarna som dom är så behövs ingen plast Det kanske blir svårt att bara plasta in taket så att blir tätt utan att ta väggarna?

12. J
    Medlem Nivå 15
    Nej nej, du måste ha plast i väggarna också. Om du inte vill sätta skivor där så får du lyfta bort bräderna, sätta plast och tillbaka med bräderna. Det ska vara plast under ytskiktet i hela det uppvärmda utrymmet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: