rimfrost på vind

2k läst  5 svar

1. G
    Medlem Nivå 5
    Hej har ett hus byggt-46,för två år sedan isolerade jag vinden med 300mm,sen var jag uppe igår o kikade o det var lite rimfrost på insidan och på 3-4 plankor var det lite vitt mögel,jag har en ventilation i var gavel,har ingen ventilation i takfot,vad är det bästa att göra,ska jag sätta upp mögelstopper eller in med två ventiler till i varje gavel,någon som har erfarenhet av mögelstopper.mvh glenn

2. T
    Medlem Nivå 4

Re: rimfrost på vind

Har du rimfrost på vinden beror detta på för hög luftfuktighet i kombination med temperaturen på vinden. Ökar du ventilationen på vinden, blir miljön kallare och du får mer rimfrost och större risk för mögel.
    Du måste åtgärda felet vid källan. Du har övertryck i ventilation i bostaden. Skaffa en frånluftsfläkt som kan gå kontinuerligt. Placera den helst centralt i huset och då i ett våtrum. Se till att du har tilluft i sovrum och vardagsrum. Täta vindsluckan med tätningslist, det brukar vara där det största pyset av fuktig inomhusluft förekommer.
    Denna åtgärd är både billig och enkel och den kan göras redan till helgen. Låt det sedan gå en månad för att sedan kontrollera vinden en kall och bister dag. Din rimfrost borde då ha försvunnit om du fått till ventilationen bra.

Ventilationen bör i ett hus vara 1/2 oms/tim vilket betyder att all luft ska bytas varannan timme. Ganska mycket och betydligt mer än vad självdrag kan åstadkomma.

Det är dessutom så att fuktig luft är mycket trög att värma medan torr luft är lätt att värma. Jämför hur lång tid det tar att koka bort vatten i en kastrull innan det kan bli ordentligt varmt. Samma sak gäller uppvärmning av huset, att det är trögt att värma vatten.
    Kan man hålla ner den relativa fuktigheten inomhus till under 50%RF 20 grC så är det bra.

Lycka till
    Tartan

3. S
    Medlem Nivå 6

hej!tartan hade mycket kloka saker att säga,han visste va han talade om.på något sätt har jag märkt att dålig ventilation hänger ihop med åldern.detta gäller inte alla.

4. G
    Medlem Nivå 5

beror allt detta på att jag tilläggsisolerade då,för det har ju inte vart några problem innan på 49 år,så skulle jag ta bort isleringen igen o bara låta spånet ligga kvar skulle bekymrena upphöra då,förut läckte huset upp värme då som torkade upp fukten på vinden alltså,innertaket ovanför luckan är kärnfriskt o inte rimfrost på ca 2gånger 2 meter.mvh glenn

5. ylven
    Medlem · Nivå 9

Ja, det är troligt att dina problem med rimfrost hänger samman med att du har tilläggsisolerat. Men det egentliga problemet är ju att fuktig inomhusluft tränger upp på kallvinden, så om du kunde stoppa denna transport så skulle också rimfrosten försvinna. Fukttransporten kan du ju stoppa genom att antingen ändra tryckförhållandet (mekanisk frånluftsventilation) och/eller med en fysisk barriär (diffspärr).

6. G
    Medlem Nivå 5

rimfrost o vitt mögel

hej nu har jag rivit ut isoleringen o kört med värmefläkt o avfuktare i 4 dagar,så nu är det torrt o fint uppe på vinden,sen köpte jag 5 l BOR-EX och penslade på dom brädorna som var angripna av vitt mögel,det stod att det skulle värka minst 4 timmar,kan man sen gå upp o borsta bort möglet eller måst det tvättas av.någon som vet.glenn

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: