26 640 läst ·
9 svar
27k läst
9 svar
Kostnad för nytt tak?
Jag vet att ingen kan säga exakt vad det kostar, men jag vill ha ett ungefär i 10000kr intervaller. (tex runt 70000-80000kr)
Priset ska vara inkl montage av yrkesmän.
Undrar med vilket material på takpannor som är att föredra?
Storleken är väl "standard" med två kupor.
Priset ska vara inkl montage av yrkesmän.
Undrar med vilket material på takpannor som är att föredra?
Storleken är väl "standard" med två kupor.
Det beror på vad du menar med nytt tak, endast pannorna eller med papp, läkt och allt va det innebär! Och självklart takets yta!
Vi ska oxå byta tak till våren så jag hoppas på bra svar här, då vi heller inte har så stort hum om kostnaderna!
Vi ska oxå byta tak till våren så jag hoppas på bra svar här, då vi heller inte har så stort hum om kostnaderna!
Förhoppningsvis bara pannorna, men det blir nog tyvärr med papp & läkt :/skirmark skrev:
Husk oxo at legga til kostnad for takstege/snörasskydd om det behovs.Leaff skrev:
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Du hamnar mellan 50-100" bereonde av takstorlek för ett normaltak, inkl. byte av underlagspapp och läkt, samt lite plåtarbete.
Panntyp, betong=flera färger och tegel avgörs till stor del av vilken typ av hus du har och omgivning.
Tror inte du kommer närmare utan en bättre beskrivning på ditt hus och även bilder.
Många brukar också att välja att byta på garaget om du har ett för att de ska likadant ut.
Panntyp, betong=flera färger och tegel avgörs till stor del av vilken typ av hus du har och omgivning.
Tror inte du kommer närmare utan en bättre beskrivning på ditt hus och även bilder.
Många brukar också att välja att byta på garaget om du har ett för att de ska likadant ut.
Vad arbetskraften kostar skiljer säkert en del från olika delar av landet. Just nu är ju byggsektorn överhettad på många håll, med brist på arbetskraft som följd.
Vi lade om vårat förra sommaren själva. Takyta cirka 150 m2.
Materialkostnad (råspont, papp, läkt, betongpannor, plåtar och regnsystem) cirka 50 000 kr.
Vi lade om vårat förra sommaren själva. Takyta cirka 150 m2.
Materialkostnad (råspont, papp, läkt, betongpannor, plåtar och regnsystem) cirka 50 000 kr.
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Vi bytte tak i våras och offerterna vi fick skiljde sig åt väldigt mycket. Jag tror inte heller att du kommer att få något vettigt svar här förrän du har specificerat exakt vad som ska göras. Hur stort är taket? Vilken taklutning? Finns det många hinder i form av kupor, skorsten etc? Behöver delar av undertaket bytas ut? Vilken typ av panna har du tänkt dig, vilken typ av papp? Vilket material på plåtarbetena (här kan du hamna på 20 000 eller 55 000 beroende på vad du väljer). Bestäm exakt vad du ska göra och ta sedan in minst tre, helst fem offerter.
Jag ska skriva en artikel om vårt takbyte nu under våren, får se om jag hinner innan du byter ditt tak!
Jag ska skriva en artikel om vårt takbyte nu under våren, får se om jag hinner innan du byter ditt tak!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden