Luftspalt till kallvind?

8k läst  7 svar

1. C
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Har ett hus från 1939 med sedvanliga sidovindar + tilläggsisolerad kallvind. Det finns inga lufthål i fasaden som leder in till sidovindarna, helt tätt alltså. Finns heller ingen luftspalt från vinden sett och nedåt, isoleringen är tryckt hela vägen in till svallet.

Hur ska man göra för att det ska bli rätt? Öppna upp lufthål hela vägen längst sidan på huset under taket? Hur isolerar jag sidovindarna? Innåt boytan?

Kan nämna att sidovindarnas innertak är svallbrädorna, därefter sedvanlig takpapp och takpannor.

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Re: Luftspalt till kallvind?

Läs lite intressant info här:

http://www.lfs-web.se/vind fukt.pdf

Att bara öppna hål för fullständig ventilation tror jag inte längre på....

3. G
    Medlem Nivå 5

Tänkte länka till samma text men MathiasS hann före :). Vi har en liknande tak/vindskontruktion, och blev av besiktningsmannen rekommenderade att just ta upp ventilation i takfoten mellan alla takstolar samt sätta in gavelventiler på vinden. Varken vinden eller kattvinden är ventilerad alls idag. I vårt tak har man lagt i 10 cm isolering i samband med takomläggning för 20 år sedan, dock bara i själva snedtaket och varken på vinden eller kattvindarna. Nu finns tillväxt av svartmögel överallt där isoleringen suttit men ingen annanstans! Tur att jag hittade länken innan vi hann såga upp hela takfoten ... Våra planer just nu är att förbättra isoleringen genom att bygga på takstolarna med någon decimeter inåt samtidigt som vi skapar en luftspalt under undertaket. Vad gäller ventilationen planerar jag att ta det steg för steg: först sätta i gavelventiler, sedan avvakta och inspektera regelbundet, och sedan ta upp mer ventilation om det verkar behövas.

Att vinden har hållit sig torr trots avsaknaden av ventilation beror kanske på att så mycket rumsvärme läckt ut den vägen, så att fukten inte kondenseras på vinden i någon större utsträckning. En konstruktion som verkar fungera men kostar mycket energi! Med mer isolering minskar den effekten, och då behövs mer ventilation, men eftersom huset (anno 1946) aldrig kan bli lika välisolerat som ett nybyggt, så jag är ganska skeptisk till att använda en modern lösning rakt av.

Vår lösning, för att återgå till originalfrågan, blir att isolera den del av taket som utgör snedtak i rummen ca 15 cm, och sedan isolera rumsväggarna utåt (alltså mot kattvinden) lite mer, kanske 20-30 cm. Att vi gör så beror bland annat på att kattvinden är så liten att den inte går att använda till annat än inspektionskrypande. Därmed blir det också möjligt att sätta gavelventiler i golvhöjd på kattvinden för tilluft, som kan ersätta de som besiktningsmannen tyckte att vi borde ta upp i takfoten. Detta borde åtminstone teoretiskt ge luftcirkulation nedifrån och upp :-?.

Det här är en lite hemmagjord lösning - efter att ha läst på en smula ser jag att det verkar finnas många olika åsikter om hur ventilation och isolering ska utföras! Det vore mycket intressant att höra fler synpunkter och erfarenheter :).

4. Ugglan
    Medlem Nivå 5

Gunnar,
    Är det alltså en inredd vind du har, med "parallellt" innertak på den sneda delen? Har du alltså rivit ned innertaket och kollat hur det ser ut?

Jag kommer ihåg att jag sett att det pågått forkning om det är bra eller dåligt med luftspallt för parallelltak. Jag hittar inte rapporten jusst nu, men det skall finnas någonstans på SP, www.sp.se. Samma som den tidigare rapporten.

Det är absolut inte entydigt positivt att ha en luftspallt i parallelltak. Utan man kan få mer problem med än utan. Även om byggstandarden idag använder luftspalt...

5. G
    Medlem Nivå 5

Jo precis, det är ett parallellt tak: träpanel på ut- respektive insidan av takstolarna. Detta gäller bara för den delen av taket som utgör snedtaket i rummet, ovanför och under denna del sitter det panel endast utanpå takstolarna (det som Calle D kallar svalltak?). Sen finns det ett vindsutrymme ovanför rummen också. I original har det inte funnits någon isolering utan luften har kunnat röra sig mellan kattvinden och vinden, även om det inte funnits någon växling med utomhusluften. När man proppat igen den här spalten med isolering har det börjat mögla, det är min tolkning. Jag ser alltså ingen nackdel med luftspalten i sig, men är lite skeptisk till att börja släppa in stora mängder kall utomhusluft på vinden.

Min lösning bygger på att jag behåller en luftspalt direkt under taket, så som det är gjort från början, men utan att ge fritt flöde åt utomhusluften. Sen isolerar jag mot boytan, och slutligen öppnar jag för lite ventilation utåt och ser vad som händer. Att isolera måste jag göra p.g.a. energiförlusterna, men att sätta isoleringen direkt mot svalltaket har ju visat sig dåligt åtminstone i vårt hus, eftersom det bevisligen blivit extra fuktigt just där. Det finns heller ingenting som tyder på liknande skador innan man proppade igen med isolering, och jag försöker göra så små förändringar som möjligt av en grundkonstruktion som i princip visat sig fungera, eftersom sambandet mellan isolering, ventilation, värmestrålning, klimat m.m. är så komplext.

SP-rapporten är väl den som MathiasS länkar till eller finns det andra?

6. pinebar
    Medlem Nivå 11

Hej!

Snälla Ugglan, jag skulle bli jätteglad om du kan hitta det om parallelltak och luftspalter! Vi står just nu med borren i högsta hugg på vår gamla vind som vi håller på att bygga om. Jag har försökt att leta lite, men SP's hemsida vara inte så lättletad....

Edit: Tror att jag hittade rapporten...
    http://www.ekofiber.se/Images/user/TorraSnedt.utan luftsp.SPLarsOlsson.pdf
    /pinebar

7. Ugglan
    Medlem Nivå 5

Jag har letat... men inte riktigt hittat vad jag läst tidigare... Eller trott mig läsa...

Egentligen kanske det är hårklyveri? Kör inte nästan alla med luftspalt idag?

Problemmet jag hört man kan få är att det blir för kallt i luftspalten och kondens uppstår. Det kan även bli problem om det skulle blåsa in yrsnö eller regn i spalten.

Det är som sagt en balansgång mellan fukt, tempetatur och ventilation.

Om man läser besikningsprotokoll från Husförsäljningar skriver de enligt nedan:

"Ventilation av vindar och parallelltak är föremål för diskussion och forskning inom
    branschen. Vissa anser att konstruktionerna skall vara ventilerade med luftspalter
    medan bl.a. SP:s undersökningar visat att ventilationen är av mindre betydelse än vi
    tidigare trott och att ventilationen (luftspalterna) i vissa fall till och med fuktar upp
    takkonstruktioner. Detta gäller i synnerhet moderna välisolerade byggnader. För att
    en vind och tillika ett parallelltak fukttekniskt skall fungera bör konstruktionen i
    möjligaste mån skyddas mot inifrån och utifrån kommande fukt. Detta bör ske dels
    via en väl anbringad och fungerande ångspärr (plastfolie/fuktspärr) i
    konstruktionen, en väl fungerande ventilation inomhus samt en tät och fungerande
    yttertaksbeläggning."

8. C
    Medlem Nivå 4

Blir ju alldeles snurrig i huvudet av att läsa alla rapporter och prata med folk. Någonting måste ju göras för det är små svarta prickar (förmodligen svartmögel) på insidan av yttertaket.

Läste någonstans att det kan räcka med att installera en kamin och på så sätt få en varm murstock.

Sen är ju frågan om det är lönt att riva upp hela innertaket för att sätta diffusionsspärr när ingen övrig del av huset har det...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: