Byggahus.se
Hallå.
Satt och funderade på att isolera vinden häromdagen,tog med tumstocken och klättrade upp på vinden.
det resulterade i att isoleringsplanerna försvann och ersattes av funderingar om hur jag ska torka upp vinden istället.
Vinden är en kall vind med cirka 10cm spån som isolering(byggt 1929) ett litet en glasfönster i varje ände+en ventil på en sida.
Har en lucka i plåt ut till taket.
Luckan upp till vinden sitter ovanför trappen, så värmen ifrån kaminen stiger dit.
Kan det vara det som är problemet?,för det är lika fuktigt på andra gaveln.!
Det är självdrag och 1 1/2 plans hus med källare så det går ingen ventilation genom taket.Den enda fläkten jag har sitter i badrummet i källaren.
Hur ska jag gå till väga för att bli av med fukten? Det pratas om mer ventilation och för mycket ventilation på vinden. Vad är rätt och vad är fel ju fler trådar man läser desto mer förvirrad blir man. Det näms att man bör ha ett undertryck i huset ,hur kollar man det på ett enkelt sätt.
Mycket tacksam för förslag på åtgärder i ordningen billigt dyrt dyrast....
Hoppas någon hade tålamodet att läsa hela den här tråkiga romanen......
MVH Håkan

Att själva värmen stiger upp på vinden är i sig inget problem (snarare tvärtom, ur fukthänseende). Problemet upp står när varm, fuktig luft, eller själva vattenångan i sig tar sig upp. Det sitter med säkerhet ingen diffusionsspärr i vindsbjälklaget (alltså precis ovanför undertaket på våningen under vinden). En diffusionsspärr hade hindrat fukten från att ta sig genom bjälklaget och kondensera på vinden. Jag tycker att du till sommaren ska riva ner innertaket och ta bort spånet, sätta plast i hela taket, upp med innertak och isolera på vinden.

Edit: Förresten, vad är symptomen? Du säger att det är fuktigt, men syns det droppar, är det mögel eller vad?

Fukten kan ju bero på läckage uppifrån, så kontrollera först att du inte har nån spräckt tegelpanna eller dylikt där vatten kommer in. Sågspån i sig behöver inte vara så jättedåligt, den har ju den bra egenskapen att den kan hantera en viss fuktmängd under en tid för senare avdunstning. Om man saknar en fuktspärr i taket så är nog spån det bästa alternativet, och man kan fylla på med ny spån för att öka isoleringsförmågan.

jon_h skrev:
Att själva värmen stiger upp på vinden är i sig inget problem (snarare tvärtom, ur fukthänseende). Problemet upp står när varm, fuktig luft, eller själva vattenångan i sig tar sig upp. Det sitter med säkerhet ingen diffusionsspärr i vindsbjälklaget (alltså precis ovanför undertaket på våningen under vinden). En diffusionsspärr hade hindrat fukten från att ta sig genom bjälklaget och kondensera på vinden. Jag tycker att du till sommaren ska riva ner innertaket och ta bort spånet, sätta plast i hela taket, upp med innertak och isolera på vinden.

Edit: Förresten, vad är symptomen? Du säger att det är fuktigt, men syns det droppar, är det mögel eller vad?
Det har börjat komma lite mögel här och där, det är även en del ställen där man tydligt ser droppar. Anledningen till att jag är nästan 100% säker på att det inte kommer utifrån är att även väggen på båda sidor är fuktig och fuktigast längst ner.

Okej. Då tror jag att du ska göra som jag skrev förut.

Ok tack för det. Men under tiden ska man vädra för fullt däruppe eller låta det vara som förut och vänta på bättre tider.
Det är ju förmodligen några råa månader kvar än..

Om det är torrt och kallt väder så kan det vara vettigt att vädra vinden, och skulle det regna och vara blött är det bättre med lite mindre ventilation. Se också till att du försöker få ut fuktig luft från matlagning och dusch så mycket som möjligt, genom att köra fläkten eller vädra.

Tag det lugnt med duschandet, kanske ska du fundera på någon frånluftsventilation, åtminstone när du duschar.

Sen är det alldeles ypperligt att elda i kaminen. En varm murstock torkar vinden också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.