3 877 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Bygga ut takfötter
I samband med takomläggning i sommar så ska jag bygga ut takfötterna. Mitt hus var nämligen en trä-kåk först, och försågs senare med tegel, varvid takfötterna blev lite ynkliga.
På långsidorna lär det inte bli något problem, där är det väl bara att skarva på takstålarna. Men på gavlarna är jag lite fundersam på hur jag ska gå tillväga.
Någon som har förslag?
På långsidorna lär det inte bli något problem, där är det väl bara att skarva på takstålarna. Men på gavlarna är jag lite fundersam på hur jag ska gå tillväga.
Någon som har förslag?
Jag har skruvat 28mm virke under befintlig råspont och sedan breddat genom att lägga ny råspont från taknock till takfot, på fel håll alltså.
När det inbrädat och klart och läkten är på plats blir konstruktionen väldigt stabil, vilket man kanskeinte tror från början.
När det inbrädat och klart och läkten är på plats blir konstruktionen väldigt stabil, vilket man kanskeinte tror från början.
Hmm, TROR jag föstår. Men kanske inte. Kan man uttrycka det så här: Du har lagt ny råspånt på den utbyggda delen, fast åt "fel" håll. Och så har du skarvat ihop gammal och ny del av spånten med 28mm virke på undersidan? Känns klent. Håller det att gå på? (Varför man nu skulle det...)
Eller har jag fattat fel?
tack för svaret förresten
Stefan
Stefan
Jag TROR du har fattat rätt. Det blir väldig stabilt. Går att hoppa på om man vill.saabstefan skrev:Hmm, TROR jag föstår. Men kanske inte. Kan man uttrycka det så här: Du har lagt ny råspånt på den utbyggda delen, fast åt "fel" håll. Och så har du skarvat ihop gammal och ny del av spånten med 28mm virke på undersidan? Känns klent. Håller det att gå på? (Varför man nu skulle det...)
Stefan
Här kan du se hur vi gjorde:

Tack!
Jo, då hade jag fattat rätt.
Bara att sätta igång alltså. Ser ju mkt enkelt ut
mvh
Stefan
Jo, då hade jag fattat rätt.
Bara att sätta igång alltså. Ser ju mkt enkelt ut
mvh
Stefan
Hejsan.
Bra tips här ovan, men vad gör man om det inte finns några takfötter alls på gavlarna? Vi har ett hus från 78 som skulle bli ordentligt mycket snyggare med takfötter. Hade tänkt lägga nytt plåttak i sommar, vad tror ni om att använda renoveringsreglarna (antingen trä eller Planjas plåtreglar) som stöd för de nya takfötterna? Håller det? Eller finns det några andra bra metoder?
mvh
Alexandra
Bra tips här ovan, men vad gör man om det inte finns några takfötter alls på gavlarna? Vi har ett hus från 78 som skulle bli ordentligt mycket snyggare med takfötter. Hade tänkt lägga nytt plåttak i sommar, vad tror ni om att använda renoveringsreglarna (antingen trä eller Planjas plåtreglar) som stöd för de nya takfötterna? Håller det? Eller finns det några andra bra metoder?
mvh
Alexandra
Hej!saabstefan skrev:I samband med takomläggning i sommar så ska jag bygga ut takfötterna. Mitt hus var nämligen en trä-kåk först, och försågs senare med tegel, varvid takfötterna blev lite ynkliga.
Någon som har förslag?
Kan du vara så snäll och beskriva lite utförligare hur du åtgärdade förlängningen av takfötter på långsidorna? Jag ska nämligen göra samma sak, men är inte säker på hur jag ska gå tillväga...
Tack på förhand
Har du bara skruvat råplanen rätt i den gamla råsponten??MathiasS skrev:
Ser inge vidare stabilt ut, men man kan ju lura sig på sådant där ibland..
Innan när vi förlängt takutsprång har vi rivit upp den gamla sponten en takstol in i konstruktionen och sedan lagt ny därifrån och ut - fast det där du gjort är ju bra mycket smidigare och snabbare - om det nu blir stabilt då vill säga..
Kunde du gå på det även innan du fick dit läkt och tegel.?
Det är stabilt. Jag skruvade 28mm virke i två rader av den befintliga råsponten. Därefter ny råspont uppifrån och ner. Det gick absolut att gå på innan läkt och tegel.Styx skrev:Har du bara skruvat råplanen rätt i den gamla råsponten??
Ser inge vidare stabilt ut, men man kan ju lura sig på sådant där ibland..
Innan när vi förlängt takutsprång har vi rivit upp den gamla sponten en takstol in i konstruktionen och sedan lagt ny därifrån och ut - fast det där du gjort är ju bra mycket smidigare och snabbare - om det nu blir stabilt då vill säga..
Kunde du gå på det även innan du fick dit läkt och tegel.?
Klicka här för att svara