Ska byta takpapp, läkt och pannor på ett 140 kvm tak. Lutningen är 34 grader och ser inte så brant ut... oj vad brant det blev uppe på taket.
Ställningen hjälper enbart den första metern vid takfoten, sen blir det till att hålla tungan rätt i mun. Är inne på klättersele och rep.
Några tips för att underlätta läggningen på brant tak.

I
34 graders taklutning är inte brant. Det finns både 45 och 60 graders lutningar. Det sista är på snudd brant. Men allt är relativt.

Jag föreslår därför att du tillverkar två stegar av trä med fällda steg och nockomtag. Dvs stegens sidor (vagnstycken) ska springa upp minst en meter längre än stegen är i längd mellan nock och takfot. Från den yttre änden låter du en snedsträva gå uppåt/bakåt till en regel som går vinkelrät mot vagnstyckena. Den ska gå upp cirka 60 cm och ner på taket på andra sidan nock cirka 60 cm. Sen lägger du 45x95 (max 3m långa) reglar som fotstöd på stegpinnarna och fäster dem med korta spännremmar. Då kan du gå längs med taksidan och flyttar du stegarna kan du nå från gavel till gavel. Höjden reglerar du genom att flytta stödreglarna till lämpliga stegpinnar medan du står på stegarna.

Vagnstyckena bör inte var klenare än 45x70 helst 45x95. Bredden cirka 45 cm mellan dem (innermått). Stegpinnarna gör du av 34x45 och de ska vara lagda cc 45 cm. De ska hakas in i vagnstyckena cirka 10 mm i underkant så att de har stöd av haket när du belastar stegpinnarna. Skruva fast dem med vfz FH i dimension 5x70 och förborra med 4 mm borr så att virket inte spricker. Det är också bra om du inte sätter dem rakt under varandra på samma stegpinneände.

Stegarna kan bli lite tunga att hantera, men det övervinner du lätt genom att rulla dem runt när du ska flytta dem. Och drar du upp dem med rep lagt över nocken så kan repet få sitta kvar som säkerhet mot att de inte rasar ner under förflyttningen.

• Gilla
raspen86
  • Laddar…
Du vänjer dig...

Vi har ett 2 våningshus på en liten kulle med 41 graders lutning... var grymt läskigt i början.. nu e jag van..

Jag är obotligt höjdrädd men det går bättre för varje gång iaf.

Visst är 45 och 60 grader brantare än 34. Det finns ännu brantare tak, där behövs nog riktiga säkringar för att inte falla för hårt. 34 grader är i alla fall mitt tak och jag hoppar ogärna hage där uppe. Följer rådet med stege.
Inte helt lätt att exakt följa med i beskrivningen, men jag förstår i stort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.