Hej
Är det bara jag som har problem med vindskiveplåtar . När det regnar så droppar det på marken och gräset kan inte vexa. Vad skall jag göra ?Regnet hamnar inte i stupränna.

Du kan väl försöka bocka dem lite så de lutar in mot taket i stället, så vattnet hamnar där.

ju jag har provat detta men det fungerar inte jag har klipt ca 10 mm inn ;10cm från nädre kanten

Öka vindskivans bredd genom att spika på en list på skivans översida. Nu kommer plåten att ligga lite högre och det blir ett avstånd ner till teglet, kanske går det nu att böja ner plåten så att vattnet rinner mot teglet.

per

Vatnnet skall rinna i stupränna .,för nu rinner den vid sidan av rännan.Det är inte mycket men det blir endå problem på marken ,för gräset vexer inte och matjorden spolas bårt.

Jag fattar inte riktigt hur detta kan vara ett problem? Kan du ta några bilder?

Eftersom hängrännor normalt monteras så att ändarna döljs av vindskivorna är det ju omöjligt att undvika att lite vatten från plåten missar rännan.

Kolla tex på första sidan av detta dokument:

http://www.lindab.se/dokumenter/AiTakavvattning.pdf

Plåten"vindskivebeslag gå förbi rännan,den är längre en rännans bred ,lika lång som vindskivan,kanske snickare har gjort fel.

Men vindskivebeslaget SKA gå förbi rännan. Det ska tillochmed vara någon centimeter längre än själva vindskivan för att undvika att vatten droppar från plåten till ändträet på vindskivan.

Ok, då är ingeting att göra,tack för hjelpen

Det låter ju som att plåten helt enkelt inte lutar in mot takpannorna. Vi var ute för samma situation när vi bytte tak förra året. Vi löste det genom att montera en stående 1x2" precis innanför vindskivan och sedan drog några långa skruvar ner till denna, som på så sätt vinklade plåten lite extra.

Ok , under plåten mot takpannorna,hela vägen uppåt eller?

edi skrev:
Ok , under plåten mot takpannorna,hela vägen uppåt eller?
Våran skruvades kant i kant med vindskivan hela vägen upp. Dock bara på två halvsidor av taket då takpannans utformning ju gör att höjdskillanden varierar. Idén var ju att få något att fästa de extra skruvarna från plåten i..

Bra ,tack, jag kommer att prova detta .Trevlig midsommar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.