Hej!
Håller på som bäst att lägga nytt tak... Pust...
Ska sätta så kallade "Doldis" ventiler från benders på vinden under takpannorna för att bättra på ventilationen.
Det ska sitta ett gäng ventiler uppe vid nock, och det är inga problem, men det ska även sitta lika många nere vid takfoten, och då blev det genast problem...
Jag ska tilläggsisolera vinden, och sätta upp skivor för att skapa en luftspalt för att bevara den lilla takfotsventilation som finns. Har bara en liten öppning mellan var annan takstol.
Jag vill ju sätta ventilerna så lång ner som möjligt för att ventilera hela vinden, men kan jag sätta dem "bakom" skivorna så att säga i luftspalten, eller skall jag sätta dem ovanför skivorna?
/Jonas
3 551 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Erfarenhet av "Doldis"
-
-
7 aug 2007 08:54 #2
Du kan sätta dom rakt ovanför/ mitt för skivorna du skapat luftspallt med.
Det du kan fundera på är om du verkligen vill ha denna typ av extra ventilation. Jag har proppat för dom hål jag gjort.... -
-
-
7 aug 2007 09:40 #5
Beror de på ventilerna? Jag trodde det berodde på brist på ventilation.
/J -
7 aug 2007 12:13 #6
Om jag vore i dina kläder skulle jag ventilera efter konstens alla regler, men försöka hålla koll på klimatet på vinden. -
7 aug 2007 12:16 #7
Jag satsar på det...
Blir det för kallt och fuktigt efter tilläggsisoleringen så får man väl värma vinden genom att öppna vindsluckan...
Vi får väl hoppas på en torr och varm höst, så vi kan jobba på utsidan av huset långt in i december.
/J