6 414 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Råspont som gått isär
Spikade råsponten och la på underlagspappen förra hösten och skall efter många om och men få på plåten inom ett par veckor.
Upptäckte dock att råsponten gått isär på vissa ställen, förmodligen pga att virket torkat mer...
Min fråga är hur detta inverkar på taket, måste jag riva upp allt och spika om det samt lägga ny papp eller är det nåt man kan leva med??
Hoppas förstås på det senare ;-)
Upptäckte dock att råsponten gått isär på vissa ställen, förmodligen pga att virket torkat mer...
Min fråga är hur detta inverkar på taket, måste jag riva upp allt och spika om det samt lägga ny papp eller är det nåt man kan leva med??
Hoppas förstås på det senare ;-)
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Hur mycket har det gått isär då ?
Ett par mm eller centimeter är det ju inga som helst problem med. Men om det är 5-10 cm så är det förstås inte så bra...
/K
Ett par mm eller centimeter är det ju inga som helst problem med. Men om det är 5-10 cm så är det förstås inte så bra...
/K
Jag renoverade mitt tak (bytte ifrån papp till plåt) häromåret och det gamla undertaket var i rätt så dåligt skick. Jag bytte dock bara ut dålig råspont vid takfoten och skruvade ihop kortändsskarvar som hade vridit isär med hjälp av brädlapp på undersidan (man hade inte skarvat över takstolarna som brukligt är). Det fanns även rätt så stora glipor här och var på långsideskarvarna men jag upplevde inte att det gjorde taket särskilt instabilt. Du kan nog lugnt lägga på plåten.
-h
-h
Klicka här för att svara