Takstolskonstruktion korsade tak

5k läst  1 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Jag håller på att bygga ut mitt hus (19,5m x 6.75m) i L - form, utbyggnaden är 6,75m x 14 m.

Jag sitter och filurar på takstolskonstruktionen där mina tak möts, jag kommer låta båda nockarna korsa varandra.
    Vinds rummet kommer att få ca 2,10 i innertakshöjd i mitten, rummet kommer att fungera som sovrum..
    Är det någon som sett hur man vanligtvis löser detta?
    Jag har en skiss på detta, jag tänkte beställa fyra färdiga takstolar, ställa dem ytterst och ha antingen limträbalk som korsar varandra till varje takstol och 220mm x 45mm som strävor mellan takstolarna, bilden är bara en skiss på hörnet där taken korsar varandra, befintligt hus eller resten av L formen är inte med...

Taklutningen är 30 grader, hörnet där taken möts är 6,75m x 6,75m.
    Jag hade tänkt mig ett litet förhöjt väggliv och stjäla 20 cm från undervåningen för att få lite mer höjd på  vindsvåningen (inritat på skissen)
    Jag vore tacksam för synpunkter eller funderingar kring detta..

mvh

2. P
    Medlem Nivå 1

Så här vart det..

Efter mycket pillande, tänkade och konsulterande med diverse takstolsfabriker så kom jag fram till att använda mig av en mittstolpe. Vikten på mitten skulle bli ca 8.5 ton och det innebar att nock bjälkarna skulle bli ca 40 x 13 cm eller alternativt att använda mig av en ca 25 cm HEA balk i järn.

DET VART EN HEL DEL VINKLAR...;) Och det det kommer en hel del till när kortlingarna kommer till för att ytterligare staga upp konstruktionen, jag tackar han däruppe för smygvinkel, vinkelhake, vattenpass och en DeWalt 707....;)

Hur som helst nu sitter allt på plats och det är bara att lägga spont och papp.
    jag tänkte dela med mig med en blid med det färdiga resultatet, är det någon som har något att tillföra eller undrar något är ni mycket välkomna att träda fram...

Mvh

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: