Min pappa håller på att byta tak från betong pannor till plåt TRP 20, huset är byggt 1948 så pappen är från dess(helt slut dvs)! Hur smart är det då att inte byta pappen? Han anser att det ej är nödvändigt, men jag har sågat denna ide!!
Huset är ett 1 1/2 planare!

Stå på dig! :-)
Måste ha underlagspapp som tar hand om kondens...

Klart han ska byta pappen. Om han ändå ska ha bort pannorna så är det ju en baggis o slänga på lite papp.

Hur lång livslängd har pappen?

helge lundell skrev:
Hur lång livslängd har pappen?
Det går inte att säga. Vad ligger över pappen? Vilken lutning har taket?

Självklart byter man pappen då det är en lite kostnad i det hela. Vet man att virket under är helt så kan man även lägga nytt ovanpå det gamla och slippa jobbet att riva.

Hej!

Ville bara kommentera att vissa hustillverkare kör utan takpapper. Utan enbart Benders takpannor....

Bra eller dåligt? Godkännt tydligen om de får göra så.

På så vis skulle man kunna säga "varför byta papp om man lägger nytt / tät ytskickt"?

Då använder de nog någon annan form av undertak än råspont i alla fall - för jag har då inte sett något hus där de lagt betongpannor rakt på råsponten (därmed inte sagt att det inte finns sådana byggen - endast att jag aldrig sett/hört talas om dem).

De hus du sett har säkert lätta undertak av t.ex. duk, board etc. En visserligen godkänd konstruktion - men inget jag skulle rekommendera till bostadshus...

Styx skrev:
De hus du sett har säkert lätta undertak av t.ex. duk, board etc. En visserligen godkänd konstruktion - men inget jag skulle rekommendera till bostadshus...
Hej!

Någon slags board / plywood ser det ut att vara. Myresjöhus har byggt så här de seneste 10 åren, fick det svaret när jag undrade vart vårt takpapper var någonstans... ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.