Hej,

Jag håller på att bygga ett lösvirkes hus (ni kan se mer på www.walltorp.net ) och har några frågor ang isolering av vind, innertak mm.

1. Hur ska jag bygga mitt innertak? Som det ser ut nu så har jag takstolar på plats men inga innerväggar och inget innetak. Räcker det att regla mellan takstolarna och sen skruva upp gips och sen isolering eller måste/bör jag ha nåt mer? Skall jag t ex ha ångspärr någonstans och i så fall var?

2. Kan man Isolera mot yttertaket? Måste jag i så fall ha nån luftspalt, ångspärr, och eller kondensspärr och i så fall hur gör jag? Anledningen är att jag funderar på att bygga ett sovloft och förråd på en liten del av vinden och kanske ha takstolarna synliga så jag får högt i tak över kök och vardagsrummet. Tips och råd och skisser/bilder tas tacksam emot

Tack på förhand!

Mvh Håkan

Hej,

Formulerar om frågan lite pga ändringar i konstruktionen. Nu kommer jag bygga utan loft men har ändå en fråga: Mitt innertak ser ut som följande, 28x7 takreglar skruvade i takstolarna ovanpå detta isolering och under dessa ska jag skruva takgips som innertak.

Ska jag sätta upp plast mellan takreglarna och gipsen? Jag bygger en-plan och kommer ha vinden oisolerad.

Tack på förhand!

Mvh Håkan

Jag har ett stomrest hus med takpappen på och jag är på väg att isolera snedtaket. Det kommer att bli (utifrån och in): Pannor, Papp, råspont, luftspalt 38mm, masonit (i kombination med vindpapp längst ut mot vägg), lösullsisolering, 0,2 diffplast, gles, gips. Om du ska bygga utan övervåning är lagerföljden densamma, men isoleringen läggs mellan takstolarna och plasten häftas mot dessa.

MVH
/Ove

Hej,

Tack för ditt svar Ove!

Jag har nog bestämt mig för att strunta i inredning av vinden. Ska jag sätta plast mellan takgips och isoleringen?

Mvh Håkan

Hej!

Ja, som jag skulle göra om jag inte inredde vinden...

Plasten häftas mot takstolarnas undersida Sedan fästs glespanel i taket med cc 300 (beroende på vilket gips man väljer kan centrumavståndet skilja) sedan skruvas gipset fast i taket i glespanelen. Nu finns det förstås andra system, men JAG gör så på mitt hus iaf.

Isoleringen läggs mellan takstolarna. Var bara noga så att ingen isolering kommer i kontakt med yttertaket. En luftning av något slag är att rekommendera. Jag har haft isolering liggande direkt mot råsponten och DET VAR INTE BRA. Fuktigt trä är inte något bra på en vind! Nu har jag ryckt väck den och förhoppningsvis torkar det upp så att jag kan göra det ordentligt senare i år...

Lycka till!
/Ove

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.