Jag undrar om det är stor risk, eller HUR stor risken är för att ett plåt/planja tak ska läcka? hur länge håller ett sådant tak?? Jag har köpt hus och det är ett plåt/planja tak från 2001 lagt på huset. Paret som bodde innan har fuskat ganska mycket med mycket av de arbeten de har gjort på huset, jag undrar om det kan finnas "speciella risker" jag bör titta på om det finns något som kanske har fuskats med för att spara pengar då de lade taket?

Tacksam för svar!

Nip

Kolla vad det är för undertak. Brädor och papp, eller masonit eller något annat
Kolla från vinden hur det verkar där, se om undertaket verkar fuktigt någonstans, eller om allt ser tortt ut.

Takgenomföringar skulle du ha behövt titta på , men man ser ju bara det som är ovan plåten . Och det är ju bara hälften

Ok, TACK för input. Ja jag skulle kanske ha kollat ang taket innan, men denna kvinna tänkte bara, ÅH vad bra med relativt nytt tak.
Sen har jag renoverat ganska mycket i huset och sett att dom småfuskat lite här och där. Och började då oroa mig för taket.
Men jag får väl kika lite själv. Men jag tänker att både besiktningsmannnen och Anticimex skulle ha ordat om det fanns några "orosmoln" eller är ja naiv då?..
Men tack igen.
Ha det fint!

Ja har du haft dit besiktningsmän så borde de ha sagt något, eller skrivit något. Men tittar du så ser du själv hur det verkar. Och lukta genast du kommer upp på kallvinden. Luktar det skunk då är det nåt lurt..

Jo en sak du skulle kunna kolla är hur det är med takfotsventilation och gavelventiler.

Ok, Tack igen! detta skapar en ny fråga...och....kan du skriva till mig som om jag vore en fyraåring i ditt nästa svar...för takfotsventiler och gavelventiler???? vars sitter dom och hur vet jag om dom är fel?...Du råkar inte bo i Västervik så du kan guppa över och kika?? he he.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.