Har ett nybyggt 1½ plans hus med ett litet vindsutrymme som jag hoppas kommer bli en bra förvaring. Idag är det endast en "liten brygga" (40-50 cm bred) ut som är byggd på takstolarna. Tänkte bredda denna på båda sidorna så att det blir ett bra golv att förvara grejer på. Är det bara att bygga vidare på det som finns eller måste man ändra på något.

Bryggan ligger ca 15 cm ovanför isoleringen.

Vi hade en liknande situation. Bryggan var av tunn (16 mm ?) råspont, och svajade lite väl mycket.
CC mellan takstolarna är 600 mm.
Jag tog bort hela bryggan och använde tjock (22 mm ?) råspont till golvet.
Innan jag gjorde detta pratade jag med en snickare, och han hade ingen invändning.

Vi har plastfolie under isoleringen och mekanisk frånluftventilation, dvs undertryck inne i huset.
Har man en annan konstruktion kanske man ska fråga någon kunnig innan man lägger golvet.

Om du har 15 cm ner till isoleringen har du ju möjlighet att bättra på isoleringen innan du lägger golvet.
Vi hade en omvänd situation, takstolarnas överkant var några cm under isoleringens överkant.
Jag fick först spika 5x5 cm reglar ovanpå takstolarna. Det fanns sådana reglar enbart under bryggan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.