panel (?) till innertak- vad absorberar mest ljud?

4k läst  8 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Vi har ett innertak med kraftig lutning, som på högsta stället är 6 m högt. Vi vill med val av innertak försöka minimera riksen för att det skall eka. Alltså söker vi en snygg, relativt förmånlig panel som absoerberar maxiamalt med ljud.

Vad är skillnaden mellan trä/ mdf/ andra skivor/paneler gällande det här?

-Kati

2. F
    Medlem Nivå 1
    Jag lyfter den här frågan igen!

Finns det nån tabell över dB isolering för olika material

//Kristoffer

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Om du ska hålla dig till sådant du hittar i vanliga bygghandeln är nog ett par lager gips en svårslagen kombination.

Räcker inte det finns det ju dämpande paneler att köpa från "Specialaffären". Till helt andra priser förstås....

4. H
    Medlem Nivå 4
    Absorberar det ljudet?
    Har egentligen ingen aning, men tror att gipsvarianten stänger ute ljud bra... men har man ljudet innifrån så borde ett poröst material vara bättre som absorbent... tror jag... kanske... eventuellt... troligtvis... inte?!

5. lastkaj
    Medlem Nivå 8
    Gips är en jättebra ljud-absorbatör.

Fast det finns speciella plattar du kan sätta i taket som är bättre.

6. F
    Medlem Nivå 1
    Ska ju bygga ett gammeldags kök, så finns det såna plattor som passar? (vill eliminera porslinsskrammel);)

7. lastkaj
    Medlem Nivå 8
    Ljudabsorberande plattor som jag känner till passar inte i ett gammeldags kök. Snarare moderna kontor........ I gammaldags kök vill du kanske ha pärlspont, o det är inte så absorberande.

8. J
    Medlem Nivå 7
    Gips absorberar inte ljudet, det får ljudet att studsa tillbaka och skapa eko i ett tomt rum. Om du vill absorbera ljud skall du ha mjuka matrial som tjoka mattor eller ljudplattor i taket. Kolla in parofon. dom tillverkar ljudplattor för detta ändamål och där kan du hitta antal db som dessa dämpar. Gips medför däremot ett inte ljud läcker över till andra rum genom konstruktionen tackvare sin densitet men det är nog inte det som är frågan i detta fall.

9. Apprentice
    Medlem Nivå 7
    Gör "örngott" av snyggt linnetyg och kuddar av Rockwool.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: