Hej gott folk.

Är mitt i ett takbyte och upptäkte en grej som skulle kunna vara mögel. Min funder är, är det mögel, och isåfall vad ska man göra åt det? Måste man byta virket eller går det att pensla på mirakelmedel så blir allt bra?

Mycket tacksam för svar
/Pelle

• mogel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag tycker , så ser det ut som om det är rester från betong som hamnat där när dom putsade väggen under.

Det ser ut som tidigare skrivit, rester av betong.
Det sägs att spindlar inte trivs där det är mögligt ?. Och du har massor med spindelväv preces där. Om jag fattat det rätt så vill dom ha lite lagom fuktigt och där det finns lagom med luftgenomströmmning eller hörn för att fånga sina byten.
(Men det kan vara en gammal myt som inte stämmer)

Redigerat:
Stormen skrev:
Det ser ut som tidigare skrivit, rester av betong.
Det sägs att spindlar inte trivs där det är mögligt ?. Och du har massor med spindelväv preces där. Om jag fattat det rätt så vill dom ha lite lagom fuktigt och där det finns lagom med luftgenomströmmning eller hörn för att fånga sina byten.
(Men det kan vara en gammal myt som inte stämmer)
Njae det är en gammal myt, det finns spindlar som gillar fuktigt, andra inte.

tack för svaren. ja det är kanske som ni skriver, reser från betongen. Ni har gjort att min puls gått ner till normalläge. Tackar!

Givetvis trivs olika spindlar i olika fuktiga ställen.
Nu har jag googlat en längre stund och kan konstatera att folk både haft spindlar och mögel. Så det verkar vara en seglivad myt. en handfull skriver om att spindlar försvunnit sedan installation av avfuktare mm. Varje dag lär man sig något för att en stund senare lära om sig samma sak. :-)
Lycka till med takrenoveringen iallafall

ja har en jäkla massa spindlar på utsidan av min norrgavel :mad:där det är lite småfuktigt, och även en massa flygande insekter. Insekter gillar lite fukt. Tyvärr syns spindelväv väldigt bra på vit bakgrund. Du kan väl skrapa lite... mögel är ju poröst.:)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.