Tak & Vind
coss: nu vet jag ju inte vad du skall sätta upp men, jag satte upp 12 kvm tak förra sommaren själv, använde spikclips från byggmax, de var lite kraftigare än de vanliga. som stöd vid "andra" änden hade jag en regel som lutade mot väggen rätt nära taket, la upp ändan på den och ställde mig på andra sidan, dock bara 360 cm plank.
Tomas J: Men vad ni är jobbiga! kunde ni inte ha hållit er till en färg;) Ja,ja det blir väl till att köra ole, dole,doff.....:D
Tomas J: Jag får se lite hur det ser ut när jag tar bort pannorna hur det är gjort men det ska altså sitta en plåt mellan råsponten och skorstenen? Storstark: Mansardtak heter det ja.... Har ändrat det nu. Har funderat och kollat på det där att skjuta pannorna lite men som du skriver det ger inte så mycket när det bara är 6 och 7 rader med pannor på varje takdel. Fick rådet av en snickare
bramme67: Hej Forumet. Jag har ett garage/hobbyrum med platt tak, avrinning på två ställen i mitten av taket, där det läckt under lång tid i det ena mittstråket. Takpappen kommer att bytas, sannolikt mot Mataki Självtäck 5000. Innerväggar och innertak är rivna, ytterväggar ser fina ut men svall och takstolar är mögelangripna. Det är nu fritt blås igenom byggnaden (och det kommer att vara
Edeby: Hej Vi ska bygga en carport på vilken vi ska ha en altan. carportstaket är svagt lutande (ca:1cm/m) råspont/papptak. snedsågade reglar på takstolarna skapar lutningen, och sedan likadana impr.reglar ovan på pappen för att återta lutningen till nivå. sedan trall ovanpå detta. Är det tillräckligt lutning på papptaket att få god avrinning av vatten? MVH
sixun: taket är ett vanligt sadeltak på ca 150kvm med lutning på 27grader, och sen ett pulpettak på 50kvm på garaget 10graders lutning, tror inte det ska behövas något annat underhåll då vi endast vill byta pga att vi tycker det är snyggare med fantompanna.. //Sophia
ahlis: Läggen den första rullen horisontellt längs med fotplåten. Sedan läggar du resten av tak vertikalt. Bara att fästa den högst upp sedan låter du rullen rulla ner försiktigt. Sedan skruvar den pappen enligt vindlastberäkningen. Vet inte om man får göra så med Hobby ytpappen med klisterkant. Men om du kommer att använda en proffs papp som man svetsar så är det smidigaste sättet att
lisacarl: Jag ska sätta ett tak av träpanel i min nybyggda friggebod. Takytan är ca 15 kvm och det kommer att vara 190 mm isolering i taket. Friggeboden har pulpettak och det är 120 cm mellan takstolarna i vilka jag ska fästa panelen i. Nu undrar jag om det är för glest med 120 cm eller om det funkar? Vad finns det för risker om man väljer att ha för glest mellan "infästningspunkterna"? Tacksam
stenene: [citat] Har gummiduk med natursingel på mitt dubbelgarage. Det har enligt uppgift varit så sedan garaget byggdes för 32 år sedan. Fungerar fortfarande. Det är viktigt att gruset täcker hela gummiduken, så inte solen kommer åt den. Enda problemet är att det under årens lopp samlats smuts på taket så att någon slags lav har fått fäste. Tror nästan att man kan fö en mindre ren.
pleximaster: Det är en myt att legel lägger tillsig med tiden (har själv trott på det en gång) Gamla pannor är dock oftast inte lika exakta som nya pannor och kan därför uppfattas som om de legat till sig. Återanvänd dom! Billigt, lättare, mer miljömässigt och vackrare är nytt. mvh plexi
Ingenjören: Visst finns det fibercementplattor utan asbest, både plana och vågformade. http://www.ivarssonsverige.se/Produkter/Takprodukter-2.aspx /Ingenjören
bebben: Är det inte så att alla betongpannor är olika täta? Alltså hurpass tätt det är mellan dom inte rakt igenom...
ByggareBacchus: Spännvidden är 4500, hammarband liggande plus stående 45x120, i östergötland. Jag kommer koncentrera mig på att placera takstolarna cc1200 och mindre på placeringen relativt väggreglarna. Ena takfoten kommer då vila över stående väggreglar, medan andra takfoten ligger 100-150 förskjutet. Räknar kallt med att placeringen egentligen inte har någon betydelse då den stående regeln i
Lenkan1: Jag har fölängt takfoten med 40cm och gavlarna ska ut med 34cm, så runt 150kvm när det är klart. Men det går ju knappt att hålla på under dagen, det är för varmt, jag vill inte trampa sönder pappen. Morgnar och kvällar får det bli när pappen läggs på. Och ang vatten, ojoj, några liter om dagen blir det!!
jazzgossen: Jag går i samma funderingar, men ska isolera vinden på ett gammalt hus. Cellplast verkar ju billigt, men är det bra och säkert? Fick du någon klarhet i det här? Och är det skillnad på cellplast och cellplast. Närmare bestämt - är det här (EPS-spån) en bra idé?
Hosseal: måste man använda både ströläkt o bärläkt om man lägger takplåt ? Jag har hitta följande bilen http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=5330 Jag tänker bygga ett kalt garage och inte gå på taket.
Smelly: Om jag nu skulle ha tur och inte all spån är fuktig, är det då en bra idé att lägga på nytt spån där och skippa luftspalt, eller ska man plocka bort allt och lägga "riktig" isolering?
Peter_K: Kolla sista klippet i den här http://www.youtube.com/watch?v=aFciuGKYM-Q livsfarligt!
Bobo06: Hej! Har spanat in ett hus byggt 1968 och där man i slutet på 80-talet lagt gummiduk på taket. Läste någonstans att det håller 10-15 år, vad ska man byta till?
Malo selo: Har ett nybyggt hus i två plan där de båda taken lutar 8% (lite nyfunkis ni vet). Problemet jag har är att firman (nu konkursad) inte tänkte på att ventilera taket i ovankant. om de är nu finns det ordentlig öppning i takfoten. Deras tanke var att detta skulle räcka men min kvalansvariga tyckte inte detta. Innan firman kursade var tanken att sätta en "kineshatt" högst upp på taket i
Mikael_L: [citat] Tråden "lyftes" nyss. Eller eg refererades. Ang gaffelankare så har jag en annan åsikt idag. Passar inte bra till takstolar i hus, garage osv. Passar bra till carport osv. Den nedåtstickande plåten på gaffelankaret kommer vara ivägen för innerväggarnas skivmaterial.
Swetrot: Håll det rent så att det inte börjar växa något i skräpet som gärna samlas bakom en del bubblor. Växters rötter har en förmåga att kunna trycka sönder de flesta tak.
Tomas J: Jag hade fel, det är T-Tak Yap Super från T-Embalage jag menade. Det var YAP 2200 som var från Katepal. Kollade upp T-Tak lite mer idag och den är ju inte bara bredare utan det går hela 25m på en rulle och ändå är rullen inte tjockare än en rulle med 15m YAP 2200. Den är altså betydligt tunnare, men kan den då vara lika bra/slitstark/vattentät som Yap 2200?
Faidros: Det går ju också att beställa från något mindre sågverk eller hyvleri som Mjölnaren gjorde: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/42400-195-mm-bred-raspont.html Annars är väl 120 det bredaste.
estwing: [citat] tänk: man häller ej hela hinken på engång, såpass trodde jag man kunde tänka ut sj. hälla me måtta å skulle det ej rinna över kan man vara lugn. mvh snickar estwing
marko_b: Som tack för hjälpen tänkte jag posta några vackra bilder från Stockholms skärgård. Efter okulärbesiktning på plats så fick vissa anpassningar göras för att inte behöva bygga om hela huset från grunden. Takstolarna sitter mycket tätare än planerat, runt 60 CC, på ett ställe faktiskt bara 48 cm mellan två takstolar, men så blir det ibland och man får helt enkelt gilla läget.
Janne44: Hej, Jag har lagt på plåttak (Fantompanna från Byggmax) på vårt fritidshus. Jag har satt upp gavelbeslagen och nu kommit till nockplåten. Jag har förstått att man ska sätta upp en tätningslist mellan takplåten och nockplåten (fästes med byggsilikon), men hur kan man skruva fast nockplåten? Ska den bara skruvas i takplåtarnas profiltoppen med 19 mm skruv eller ska den ner mot läkt
Slarver: Är det någon som har erfarenhet av Attic. Jag tycker det prismässigt är intressant, dock ej uppdaterad vad som exakt ingår samt vad transport och kran kostar...