Vi fick taket omlagt för ett år sedan av en takläggare med mycket lång erfarenhet. Enligt honom är både Icopal och Mataki rena rama skiten. Något man absolut inte ska välja. Nu kommer jag inte ihåg vad materialet som dom la hette, men jag ska kolla om det blev något över ute i garaget.

Oj, glömde en sak. Jag kontaktade Takcentrum för offert på 5 st ACO_palstmo takljuskupoler. Priset skulle bli 37.000 och det var drygt en månads leveranstid (dom kunde inte ge riktigt besked).

Beställde istället kupoler från Firevent. Dom kom från Norge efter 10 dagar, kostade 26.000 och det visade sig vara från ACO-Plastmo. Dvs exakt samma kupoler kostade 10000 mer på Takcentrum.

Kanske skulle berätta vad vi betalade för vårat tak också. 150 kvm kostade 35.000 (ingen ny takfot).

• Gilla
Larfa
  • Laddar…
halloy skrev:
Vi fick taket omlagt för ett år sedan av en takläggare med mycket lång erfarenhet. Enligt honom är både Icopal och Mataki rena rama skiten. Något man absolut inte ska välja. Nu kommer jag inte ihåg vad materialet som dom la hette, men jag ska kolla om det blev något över ute i garaget.
Varken Icopal eller Mataki kan kallas rena rama skiten. Även om det Trebolit som har rykte om sig att ha kvalité. Rena rama skiten säger man kanske om dom svenska fabrikaten om man talar sig varm för importpapp utan vare sig kvalité eller Tätskiktsgaranti. Men det är ju billigare....

Jag tror man lurar sig,om man lägger billig papp.

• IMG_3650.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spektakulär hjulningsteknik måste jag säga :)

halloy skrev:

Konstigt att rena rama skiten läggs på över 80% av alla svenska papptak.................

Ja, jag tyckte också att kommentaren var märklig. Den uppkom i samband med att jag rådfrågade honom om kvalitet på takljuskupoler. Han replikerade då "att om takljuskupolerna från Mataki och Icopal var lika dåliga som deras takpapp så är kupolerna rena rama skiten".

Jag kollade vad han hade använt och det var märket Trebolit. Om detta märke verkligen är out-standing, vet jag inte. Kan bara konstatera att när jag jämfört konstruktion på takkupoler så var både de från Mataki och från Icopal sämre än de från ex. ACOPlastmo.

Kupolerna t ex Mataki har är inköpta av Mataki, inte tillverkade av Mataki som deras papp är.
Trebolit är kända för att vara kvalité.

Takmaterialen från Icopal, trebolit o mataki kan i princip likställas.

Så efter en månads diskussion kan vi konstatera att 35 m² bra takpapp från Trebolit kostar 35x69 kr = 2415, eller låt säga 3 000 kr med lite spill. Tillkommer lite spik och klister. Resten är arbetskostnad.

• Gilla
Umebonden
  • Laddar…
Om du ska göra det själv ja, ska du ha "riktig" papp och "riktiga" takläggare så pratar vi helt andra pengar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.