Mina gavelsprång har nu klätts in med längsgående inbrädning och på dessa sitter det falska/lösa takfötter. På de vanliga taksprången sitter dessa äkta ju helt rakt/lodrätt eftersom de följer takets lutning.
Om de i gavelsprången varit äkta, så skulle de ju sitta lite snett/vinklat, dvs följa takets lutning.
Nu har snickarna satt dessa helt rakt/lodrätt, så att det bildats en liten glipa uppe vid inbrädningen.
Detta gör ju ingenting i och för sig, men de falska takfötterna ser ju ännu mer oäkta ut, när de inte följer takets konstruktion och lutning !!!
VAD GÖRA ? Be snickarna från Dalarna (som väl borde veta hur gamla hus och profilerade gavelsprångsfötter ska se ut) att göra om det ???
Såååå trist att man ska behöva stå bredvid hela tiden och inte kan vara ledig en dag eller två från sitt bygge !
Helena med
nationalschabraket
3 739 läst · 1 svar
4k läst
1 svar
Takfot i gavelsprång
-
-
30 sep 2008 12:27 #2
Nu har jag talat med snickarnas chef som meddelar att det finns många hus med raka/lodräta takfötter, så jag har accepterat detta, eftersom det ju bara är utseende och inte funktion som räknas i detta fall.
Jag har även förlikat mig med utseendet, men hade jag lämnat ifrån mig ritningen, så hade ju saken varit klar och de hade fått riktig information.
Så kan det gå när inte haspen är på !
Helena med
nationalschabraket