B
Går och funderar inför takrenoveringen. Idag har vi tegelpannor, en del föreslår att vi ska lägga plåttak. Vad anser ni som vet? Fördelar/nackdelar tegel/plåt? Tacksam för alla tips.:)
 
Falsat plåttak är väl det bästa man kan ha? Och dyrast.
Plåttak hörs regnet mer på. Hur skillnaden i pris är mellan vanlig plåt och tegel vet jag inte, men jag gissar att plåt är billigare. Plåt måste målas om ibland. Tegel måste kollas så att pannorna inte flyttar på sig.

Av någon anledning som jag inte riktigt vet verkar de flesta som bygger nya hus välja tegel.
I mitt områda har vi inget val. Där ska det vara röda tegel/betongtegelpannor.
 
B
Falsat plåttak är snyggt. Vry ej om det finns restriktioner på vilket tak vi måste ha. Var kollar man det?
 
Här finns bra plåttak. Skall själv lägga sånt på vårt fritidshus nu.
www.borga.se

"Elegant" heter den typ du antagligen vill ha. Farsan har sånt tak på Hus, uthus och stall och
har haft under de senaste fem åren. Färgen har hållt utmärkt och tippar att den gör det minst fem år till.

MVH
-Prinsallan
 
Falsat plåttak är vackert. Frågar man lokala snickare och hantverkare föreslår dom oftast fantompannor eller vad det heter. Dvs plåt som ska se ut som pannor. Men det är väl för att det är lätt att montera.
 
Om du tänker köpa plåttak så snegla inte på den billigaste plåten, färgen kan börja släppa redan inom fem år. Finns några hus i min omgivning där man redan ser att färgen börjar släppa på solsidan och vissa tak har inte legat på i 5 år ens. Nu vet jag dock inte vem som har tillverkat plåten, men jag har TP20 på lillstugan och på ekonomibyggnaderna och den äldsta utav dom är 20år och all färg sitter kvar.

Falsat plåttak är ju klart snyggast (kanske inte på alla hus) och klart bäst.

Annars så finns det ju shingel och takpapp åxå.
 
eller så finns det puckotak för puckon i 79graders lutning
 
Vad är det för lutning? Hur många m2 är taket?
Estetiskt tycker jag betong pannor(tegelröda) är finast och bäst hållbarhet på.
Jag funderade på plåt ett tag men har lagt betongpannor, fint som snus:D
Pannorna kostade ungefär 51 kr /m2 + ny papp och läkt.(det kanske du ändå ska byta för plåten?)
De är lite otympliga att transportera upp i jämförelse med plåt.
Jag håller starkt på pannor...
 
gnoll skrev:
De är lite otympliga att transportera upp i jämförelse med plåt.
Jag håller starkt på pannor...
Nu diskuterades främst falsat plåttak. Inte sånt skräp du tänker på. De plåtflak jag förmodar att du syftar på platsar på ett garage. Som inte syns.
Och, ja, jag förespråkar ett vackert plåttak.
Förövrigt låter inte regn på ett riktigt plåttak då det inte vilar mot läkt utan ligger an direkt mot underlagspappen.
Mvh Hasse
 
Hejsan,

Jag är mycket intresserad av att lägga plåttak. Ett riktigt falsat plåttak är väl ett riktigt hantverk som bara skall utföras av plåtslagare? Lägger man alltid plåten direkt mot underlagspappen? Misstanker att kostnaden ligger i jobbet snarare an platen?

Hur ar det med Planja Pannplat om man jamfor med riktig falsad plat?
http://www.plannja.com/templates/Page2C____1733.aspx

Hittade aven en annan leverantor som verkade intressant:
http://www.falsat.se/

Eller skall man ga pa riktig platslagare och falsat? Erfarenheter?

Tycker bandad plat ar valdig fint. Se den nedre bilden pa denna lank:
http://www.plannja.com/templates/Page2C____1734.aspx
 
Nu diskuterades främst falsat plåttak. Inte sånt skräp du tänker på.
Ursäkta då, men det finns mycket som är snyggt om man inte tänker på kostnaden...
 
Det är en smak o kostnadssak......Riktigt tegeltak (ej föväxla med betongpannor)håller väldigt länge...,,,mitt hus är 80 år med ursprungsteglet kvar...kommer säkert att hålla många år till
Sneglar ibland på grannens tak.....plåttak som lagts för 10 år sen ....som har fläckvis färgavfall beroende på att man målat galvad plåt, som är mycket svårt att fästa färg på
 
Redigerat:
Hybris skrev:
Hejsan,

Jag är mycket intresserad av att lägga plåttak. Ett riktigt falsat plåttak är väl ett riktigt hantverk som bara skall utföras av plåtslagare? Lägger man alltid plåten direkt mot underlagspappen? Misstanker att kostnaden ligger i jobbet snarare an platen?

Hej.
Visst är plåtslageri ett hantverk! Att anlita en plåtslagare är därför att föredra;) Försök hitta referenser, då det krävs yrkeskunnande. Man vill ju ha valuta för pengarna...

Falsade plåttak läggs undantagslöst direkt mot underlaget. Den största delen av totala kostnaden är arbete, men plåten är tyvär inte helt billig. Omkring 170kr/kvm. Och då får man lägga på rejält med material som försvinner till falser samt spill mm. Observera att detta är ett ca pris endast för plåten. Sedan tillkommer klammer, vattenavrinning( ex rännor och rör) mm.
Hoppas detta hjälpte en aning iaf//Hasse
 
Hej!

Jag föredrar tegel pannor el betong pannor, känns mer gediget och tåligt i långa loppet.
Var med och la om ett tak med plåt valsat som pannor och tyckte det var värdelöst att lägga och ömtåligt att gå på..

bara min åsikt..kör på pannor :)
 
Robel skrev:
Hej!

Jag föredrar tegel pannor el betong pannor, känns mer gediget och tåligt i långa loppet.
Var med och la om ett tak med plåt valsat som pannor och tyckte det var värdelöst att lägga och ömtåligt att gå på..

bara min åsikt..kör på pannor :)
Ok, hej och hå.
Att tegel i någon form skulle vara mer gediget än FALSAT plåttak är inte troligt. Därmed inte sagt att pannor inte är bra, tegel eller betongpannor är gediget och bra! MEN den plåten du tänker på är korrigerat skräp. Som passar bäst för ex garaget. Det jag talar om är FALSAD BANDTÄCKNING.(el skivtäckning) Vilket med rätt material och rätt plåtslagare tål det mesta under mycket lång tid. Dessutom tål det att ex vis hoppas på så länge du orkar, den ligger direkt mot underlaget.

Med detta vill jag klargöra skillnaden mellan bandtäckt tak och det som gemene man verkar kalla plåttak.
Mvh Hasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.