Förr fanns lövsilar som man satte över hålet i hängrännan, där stupröret anslöt. De jag har (köpta för c:a 10 år sedan) är en friskt perforerad plåt som böjs till och passar i rännan. Men jag hittar inte dessa längre. Nu finns enbart lövsilar för stuprören.

I mitt fall har jag garagets övre hängrännor i brösthöjd. Just där är det enormt opraktiskt att ha lövsilen på stupröret, så de sitter i hängrännan. Men jag saknar en !

Någon som har sett dem, och har tips om var de kan köpas ? Och nej, jag har kollat med säljare av de "vanliga" fabrikaten. De bara kontrar med hur förträffliga stuprörssilarna är istället för att svara på min fråga (vet nog inte vad jag pratar om), trots att jag förklarat hur det ser ut just här.

Enklast och billigast, men kanske inte bäst (men kanske tilltäckligt bra) är att forma en lagom stor bit av hönsnät och lägga över hålet. Och ev fästa på lämpligt sätt.

Jodå.
Jag var t.o.m. på väg att perforera lite aluminiumplåt själv nu i eftermiddag. Men latmasken och en del annat kom emellan, lite påeldat av tanken att det måste väl ändå finnas färdigt någonstans....

Men tack för tipset ändå.

Bauhaus har ett sortiment av perforerade aluminiumplåtar vet jag. Även K.rauta har det om jag inte minns fel.

Var bor du, jag har bytt till rensning på röret och har dom gamla kvar om du nu inte hittar något. Dom säljs tydligen inte längre, jag saknade 2 st men bytte till lövsilar eftersom jag inte hittade några silar till rännorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.