5 750 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Inreda sovrum/sovloft på vind i fritidshus, får jag fuktproblem?
Byggde ut fritidshuset för ett par år sedan, ca 50 m2, ett rum + garage i vinkel mot den ursprungliga stugan. Platta på mark enligt senaste rön, taklutning 38 grader, vindsutrymmet ca 9 m långt, 3 m brett mellan "vertikalstagen" på takstolarna. Takhöjden är ca 165-170 cm på högsta stället. Från rummet i markplanet kommer man via en enkel trappa till vindsutrymmet och en isolerad (idag 12 cm skiva) taklucka. Tanken är att inreda ett sovrum däruppe, ca 3 x 5 m, men då stjäl luckan ca 1 m på längden, resten av vinden kommer att användas som kallförråd. Golvet idag består av 22 mm råspont, takstolarna av 45 x 220 mm bjälkar.
Vid byggnationen lade jag ner MYCKET möda på att få ordentlig ventilation, vid takfoten minst 5 cm springa med myggnät, resultat ett rejält korsdrag och friblås däruppe. Utbyggnaden har hittills varit ouppvärmd vintertid, men kan komma att användas mer i samband med pensionering.
Nu tänker jag så småningom inreda sovutrymmet. När jag läser på forumet så blir jag inte klok, jag kanske gjorde fel med ordentlig ventilation. Fast den tekniken förordas ju av bla Per Hemgren. Hur skall jag isolera, fuktsäkra på bästa sätt för att undvika ev fuktproblem i framtiden?
Vid byggnationen lade jag ner MYCKET möda på att få ordentlig ventilation, vid takfoten minst 5 cm springa med myggnät, resultat ett rejält korsdrag och friblås däruppe. Utbyggnaden har hittills varit ouppvärmd vintertid, men kan komma att användas mer i samband med pensionering.
Nu tänker jag så småningom inreda sovutrymmet. När jag läser på forumet så blir jag inte klok, jag kanske gjorde fel med ordentlig ventilation. Fast den tekniken förordas ju av bla Per Hemgren. Hur skall jag isolera, fuktsäkra på bästa sätt för att undvika ev fuktproblem i framtiden?
Under förutsättning att huset är kontinuerligt uppvärmt och har någon forma av ordnad ventilation som säkerställer att det inte blir övertryck på övervåningen, så vill jag påstå att du kommer långt med att plasta ordentligt för att se till att inte fuktig inomhusluft trycks ut i väggar och tak.
Tack för svar ylven. Det är just det som är problemet, fritidshuset kommer inte att vara kontinuerligt uppvärmt, det blir för dyrt. En utsugsfläkt kan lätt ordnas för att uppnå undertryck på övervåningen, värmen stiger ju i alla fall uppåt. Jag får väl chansa och hoppas att "korsdraget" håller ev fukt borta.
Problemet kan bli att kall luft kondenseras på vinden, alternativt tvärt om.
Kan bli problem med fukt om du inte värmer upp och "torkar" ut utrymmet. Svårt att se utan att ha kika på konstruktionen. Du har inga bilder?
Kan bli problem med fukt om du inte värmer upp och "torkar" ut utrymmet. Svårt att se utan att ha kika på konstruktionen. Du har inga bilder?
Tyvärr inga bilder, stugan befinner sig 22 mil från Uppsala. Som jag nämnde så är takstolarna ( "svensk takstol" tror jag det heter) gjorda av 45x220 regelvirke. Hade tänkt göra en ordentlig ventilationsspalt, ca 45-50 mm närmast råsponttaket, med kontakt med övriga kallvinden och takfoten, under spalten antingen 4-5 mm board eller kanske 20 mm halvhård specialskiva och under denna vanlig isolerskiva 145-170 mm. Sedan byggplast och därefter innertak. Här är jag tacksam för tips, avståndet mellan takstolarna är ju 1200 mm, jag funderade på att göra innertaket av ca 22 mm spontat virke (antingen ohyvlad råspont ellr kanske golvbräder - furu, detta för att hindra nerhängning utan att regla mellan takstolarna. Kan man göra så eller hänger innertaket i alla fall?
Klicka här för att svara