1 815 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Måste spåntaket bort vid tilläggsisolering?
Hejsan alla kunniga! Nu kommer en fundering igen:
En del av vårt hus byggdes 1895, och på taket lades vid tillfället spån. På 1970-talet lades plåttak direkt ovanpå spånet och det isolerades innåt med 17 cm gullfiber, och nu vill jag utöka till runt 30 cm (jag förhörde mig om byggnormerna som sa att det skulle vara minst 28 cm isolering i lutande tak).
Innifrån ser det ut som följer: Innetak av spåntad plank, plast, isolering, tätt liggande regelverk (ca cc 25 cm) till spånet, och ytterst ligger spåntaket. Regelverket till spånet är ca 5 cm höga, och detta har ju fungerat jättebra som luftspalt under 70-talsplåttaket.
När man tänker på arbetet med att ta bort 200 m2 spåntak får jag rysningar, så jag skulle vilja lägga fallande 17 cm reglar cc 120 cm direkt på spåntaket. Och sedan köra "som vanligt" med isolering, luftspalt, svall, takpapp, takbeklädnad.
Efter detta långa utlägg kommer min fråga: Vad händer med den 5 cm luftspalt som bildas av spåntaksreglarna mitt inne i isoleringen? Sabbar detta isolerverkan på den isolering jag läggar ovanför spåntaket? Måsta jag ta bort spånet så att jag kan lägga den nya isoleringen dikt an den gamla?
Mycket tacksam för era synpunkter!!!
En del av vårt hus byggdes 1895, och på taket lades vid tillfället spån. På 1970-talet lades plåttak direkt ovanpå spånet och det isolerades innåt med 17 cm gullfiber, och nu vill jag utöka till runt 30 cm (jag förhörde mig om byggnormerna som sa att det skulle vara minst 28 cm isolering i lutande tak).
Innifrån ser det ut som följer: Innetak av spåntad plank, plast, isolering, tätt liggande regelverk (ca cc 25 cm) till spånet, och ytterst ligger spåntaket. Regelverket till spånet är ca 5 cm höga, och detta har ju fungerat jättebra som luftspalt under 70-talsplåttaket.
När man tänker på arbetet med att ta bort 200 m2 spåntak får jag rysningar, så jag skulle vilja lägga fallande 17 cm reglar cc 120 cm direkt på spåntaket. Och sedan köra "som vanligt" med isolering, luftspalt, svall, takpapp, takbeklädnad.
Efter detta långa utlägg kommer min fråga: Vad händer med den 5 cm luftspalt som bildas av spåntaksreglarna mitt inne i isoleringen? Sabbar detta isolerverkan på den isolering jag läggar ovanför spåntaket? Måsta jag ta bort spånet så att jag kan lägga den nya isoleringen dikt an den gamla?
Mycket tacksam för era synpunkter!!!
Medlem
· västra götaland
· 9 inlägg
Kan tänka mig att din gamla luftspalt om den blir kvar så gör inte din nya isolering nägon nytta eftersom kalluften cirkulerar mellan det gamla och nya. Du skall nog täta nere vid takfoten så att det blir lufttät gärna så mycket att du kommer förbi ytterväggens insida
Klicka här för att svara