5 030 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Falsat tegel 14 gr lutning
Nu har jag fått in en offert på falsat glaserat tegel som i sammanhanget är "överkomligt". Problemet är att jag har 14 gr taklutning, medan tillverkaren rekommenderar minsta taklutning 16 gr, fast de skriver "Vid mindre lutningar krävs speciella lösningar med undertak". Så jag mailade dem och frågade vad det innebar. Svaret jag fick fick mig fundersam :
Du kan godt anvenda Viking K13 i 14 gr., men du behøves et vandtæt undertak.
Det kunne være papundertak eller Protan-undertak
I 14 gr. løber vand op og du få sikre at undertaket er helt tæt.
Är inte de underlagspapp man lägger på vattentäta? JAg har fått Kerabit 500 UB i offerten, duger inte det?
Proton-undertak, det låter som någon gummidukslösning?
Du kan godt anvenda Viking K13 i 14 gr., men du behøves et vandtæt undertak.
Det kunne være papundertak eller Protan-undertak
I 14 gr. løber vand op og du få sikre at undertaket er helt tæt.
Är inte de underlagspapp man lägger på vattentäta? JAg har fått Kerabit 500 UB i offerten, duger inte det?
Proton-undertak, det låter som någon gummidukslösning?
Protan gör pvcdukar för tak som svetsas med speciella maskiner.
Jo, jag förstod av Protons hemsida att det inte handlade om vanlig underlagspapp utan om andra lösningar. Lägger man ett sådant tak, vad ska man då med takpannor till annat än för estetikens skull(!). Tillbaka till ursprungsfrågan: Är inte konventionell underlagspapp tillräckligt tät och specifkt den produkt jag fått offererad?
ÄR ju godkänt för under 14grader enligt tillverkaren. http://www.kerabit.se/productcard.asp?Section=10197&Item=13852
Klicka här för att svara