Hej alla goda och glada!
Jag och min familj har precis flyttat in i en lägenhet / radhus i partille.
Till frågan/frågorna!
Vi har en vind, en vind som vi skall inreda/isolera för ett enda stort rum. (då vi vill ha möjligheten att dela rummet med en vägg i mitten när vi får en knådd till)
Som ni ser på bilderna så ser ni lite hur det är idag. (Inga mått ännu dock)
Vad blir jag tvungen att göra/vad rekomenderas?
Limträbalk/I-balk? Fördelen med I-balk är hur jag får upp den på vinden. (två delar och svetsa ihop dem på vinden, på plats)
Skall jag regla om taket till 60x60? Eller är det okey med 120x120? Väggar vet ja skall vara 60 om inte 40.
Har ni något som jag skall tänka på innan jag drar igång som ni kanske ser bara genom bilderna?
Som sagt var... ett stort rumt skall det bli. 4fönster skall upp (om inte två).
Ge mig råd/hjälp/allt.
Råd om virke/isolering osv osv osv!
Mvh
/
Thage från Partille
Jag och min familj har precis flyttat in i en lägenhet / radhus i partille.
Till frågan/frågorna!
Vi har en vind, en vind som vi skall inreda/isolera för ett enda stort rum. (då vi vill ha möjligheten att dela rummet med en vägg i mitten när vi får en knådd till)
Som ni ser på bilderna så ser ni lite hur det är idag. (Inga mått ännu dock)
Vad blir jag tvungen att göra/vad rekomenderas?
Limträbalk/I-balk? Fördelen med I-balk är hur jag får upp den på vinden. (två delar och svetsa ihop dem på vinden, på plats)
Skall jag regla om taket till 60x60? Eller är det okey med 120x120? Väggar vet ja skall vara 60 om inte 40.
Har ni något som jag skall tänka på innan jag drar igång som ni kanske ser bara genom bilderna?
Som sagt var... ett stort rumt skall det bli. 4fönster skall upp (om inte två).
Ge mig råd/hjälp/allt.
Råd om virke/isolering osv osv osv!
Mvh
/
Thage från Partille
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-
-
-
-
Hej,
Jag hade försökt att få tag på en erfaren konstruktör som hade tittat på det hela. Jag är inte så säker på att en limträ eller i-balk är det rätta. Du måste ju ha något att lägga balken på också...
I tak vill man gärna ha 4-500mm isolering. Hur tjocka/höga är takstolarna?
Ni bör nog ha 600cc på reglarna.
/N
Jag hade försökt att få tag på en erfaren konstruktör som hade tittat på det hela. Jag är inte så säker på att en limträ eller i-balk är det rätta. Du måste ju ha något att lägga balken på också...
I tak vill man gärna ha 4-500mm isolering. Hur tjocka/höga är takstolarna?
Ni bör nog ha 600cc på reglarna.
/N
Som sagt ta dig Nånstans måste ju tyngden ner så en stolpe i var enda är nog ett krav. å ska du då bara ha 2 fönster får du lite problem att få ner krafterna med tanke på att man vill ha fönstret centrerat på gaveln. Då bättre med 2 fönster på varje gavel. Har du tänkt att göra hela jobbet själv?? Och 120 är inga problem med avståndet.. Du skall ju ändå glesa på taket senare för innertak.
Okey!
Tanken är att jag skall göra jobbet med hjälp av lite släkt samt vänner. Självfallet behöver jag en stolpe i varje ände vilket jag än väljer (något måste hålla upp i/limträbalken)
Jag har inte måttat ännu men kommer att göra det i morgon (söndag).
Jag funderar på att hyra in snickare som kommer och fixar fönstren samt isoleringen. Resten är ju en bagatell... men det är kostnaderna...
Hur som haver blir det dyrare om något går fel.
Tanken är att jag skall göra jobbet med hjälp av lite släkt samt vänner. Självfallet behöver jag en stolpe i varje ände vilket jag än väljer (något måste hålla upp i/limträbalken)
Jag har inte måttat ännu men kommer att göra det i morgon (söndag).
Jag funderar på att hyra in snickare som kommer och fixar fönstren samt isoleringen. Resten är ju en bagatell... men det är kostnaderna...
Hur som haver blir det dyrare om något går fel.
Nu är firman inhyrd! Jag har kommit fram till att jag inte har tid att göra allt detta själv! Nu kommer en konstruktör och kollar upp hela bygget, sedan börjar snickarna att göra sitt nästa vecka! Jag kommer att uppdatera bilder allt efter arbetet går!