Hejsan
Tänkte byta ut taket på vårt gamla hus, byggt 1880, och nu funderar jag lite på själva vikten på betongpannorna.. Nuvarande takbeklädnad består av tegelpannor och någon sa att betongpannor väger mycket mer än tegelpannor..

Taktolarna består av "stockar", 170-200 mm höga och 130-160 mm breda (varierar en del..) och ligger med ungefär 1100 mm mellanrum. Hur orolig behöver man vara av den extra vikt som betongpannorna ger?

om du skriver längden på takstolar vinkel och bredd kanske nån kunnig kan svara ;)

Hejsan!
Jag gör ett nytt försök då.. :)
Jag korrigerar mig lite, reglarna i takstolarna var c:a 150 mm höga och 130-140 mm breda. Taklutningen är ungefär 30 grader.
Jag har just nu inge exakta mått på takkonstruktionen men jag försöker lägga in en skiss på en ungefärlig konstruktion och ungefärliga mått.

Ber om ursäkt för den kassa skissen men jag hade bara tillgång till Paint här hemma.. :)

Hoppas det ger tillräckligt med info för att kunna ge en ungefärlig uppfattning om läget..
tak.jpg

Jag har hört att tunga betongpannor hör 80-talet till. Dagens betongpannor väger marginellt mer är tegel.

Ok, jag har ju i.o.f. pannorna hemma redan så jag kan ju ta och väga 1 betongpanna och 1 tegelpanna i eftermiddag och se.

Sedan var det en som sa att om huset stått där sedan 1880 så borde det ju varit ett antal vintrar med en helvetisk massa snö, och stod taket pall för all denna snö så borde det ju fixa några procent extra vikt om nu betongpannorna väger lite mer..

Tror inte det ska vara några som helst problem. Om du tittar på dimensionerna på dagens takstolar så är det inte grövre virke i dom. Är vinden inredd? Annars kan du ju växla av takstolarna enkelt för att vara lite mer på den säkra sidan.

"Ok, jag har ju i.o.f. pannorna hemma redan så jag kan ju ta och väga 1 betongpanna och 1 tegelpanna i eftermiddag och se."

Tänk bara på att en betongpanna ofta täcker mer yta än en tegelpanna. Du måsta räkna vikten per kvadratmeter färdigt tak.

Låt pannorna ligga i vatten innan du väger dem. Torra är nog betong tyngre men när teglet har sugit åt sig vatten tror jag inte det skiljer så mycket

Ett modernt 2-kupigt betongtak väger ca 36 kg/kvm2 i torrvikt

För tegeltak ligger vikten ligger mellan 30 kilo kvadraten för tvåkupiga pannor till 50 kilo kvadraten för enkupiga pannor när det är torrt.

Har du enkupigt tegel i dag så väger det nog mer än ett modernt betongtak.

Hejsan
Det är tvåkupiga tegelpannor som ligger på taket idag..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.