Jag ska lägga tak på ett par låglutande takkupor och har hela tiden tänkt mig att lägga plåttak på dem. Men nu har jag börjat fundera på om det verkligen är värt pengarna i förhållande till att lägga papptak istället. Trebolit har ju en variant för 3,6 grader eller mer, och mitt blir nog ca 6 grader så det bör inte vara några problem. Eftersom det är väldigt låglutande så kommer inte taket att synas annat än från väldigt långt håll, från vår tomt kommer det definitivt inte att synas.

Vad säger folk, ska man lägga ett antal tusenlappar på att skaffa bandfalsad plåt, eller ska man nöja sig med yttertakspapp?

Skaffa in en offert från en plåtslagare och bestäm dig efter du har fått priset. Kan du lägga pappen själv så sparar du förmodligen ganska många tusen även om du måste göra om tidigare än med plåt.

Ungefär så jag hade tänkt ja... det handlar om ca 30 kvm totalt, jag gissar att det blir rätt dyrt med proffs som ska lägga plåten, men jag får se vad offerterna säger.

skulle gissa på en 15-18k för bandad plåt... med materiel för ca 4k så blir de arbetskostnad på ungefär 14k... med rotavdrag 7k plus matirel 11 ooo inkl moms OCH garanti.. vad kostar pappen?

Skulle gissa på 8-10k inkl. moms och garanti, sedan kommer ju rotavdraget, så ca. 6-8k när allt är klappat och klart........(detta avser papp lagd av takläggare med svensktillverkat material av premiumkvalitet)

ok, tack för info, jag hade ju som sagt tänkt lägga pappen själv i så fall, det var ju halva nyttan med att byta. Om jag ska anlita någon kan jag nog lika gärna köra plåt. Vi får se vad offerterna från plåtslagarna säger.

Jag var länge inne på bandad plåt, men har ändrat mig och kommer lägga papp istället. Det är en utbyggnad med en takarea på ca 45m2. Plåten hade kostat ca 40000:- och pappat kostar det ca 10000:-. Båda inkl arbete.

Jag har bestämt mig för att inte våga göra det själv eftersom jag också har låglutande tak och då vill jag att de bränner ihop skarvarna + att det ändå var billigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.