Halloj!

Skulle behöva hjälp med lite grova uppskattningar gällande ett hus vi är intresserade av.
Jag är ung och det är vårt första hus, tilläggas ska att det finns inte några hus här som är klara utan det finns massor att göra på alla! :@

Tips och råd mottages tacksamt.

Skickar med länken på huset: http://www.hemnet.se/beskrivning/699177?r=3
Byggnadsåret är fel, det är byggt på 1830-talet.
Enligt förra besiktningen finns inget innertak samt att takplattorna börjar bli spruckna på en del ställen, dock läcker inget in än.
Vi vill lägga plåttak som ser ut som tegel, samt ett innertak, vad skulle det grovt uppskattningsvis kosta? Före & efter ROT? Materialkostnad?

Fasaden är någon slags fusktegel påspikat på brädor. "fuskteglet" är lappat och gräsligt fult, så det vill vi byta ut mot träpanel och tilläggsisolera.
Vad är det uppskattningsvis för kostnad på det? Före och efter ROT? Materialkostnad?

Anledningen till att jag frågar om snabba svar är att budgivningen startar snart och jag är mycket osäker på hur mycket vi kan ge för huset i och med detta som ska göras inom 5 år ungefär.

Jättetacksam för svar // Rebecca

Det här hjälper er inte ett dugg i frågan om kostnaden men vilka underbara golv och kakelugnar! d^_^b

ska du göra nåt arbete själva eller leja bort allt ? stor skillnad på pris där
testa med å ringa nån/ några hantverkare å fråga om m² priser

Vi ska inte leja bort allt, utan försöka riva allt själva i alla fall, sedan endast vara delaktiga i själva uppbyggnaden. Vi har inte nog med kunskap för att göra det själva, så vi kommer leja bort den biten!

Men visst är det ett underbart hus =)

om du inte är höjdrädd så är det ju ingen raketforskning med å byta tak eller panel, om du ska ha hjälp av polare se till att de är pålitliga när det väl är dags å arbeta
själv så råkade jag utför när det va dags å byta taket att de som sa de skulle hjälpa inte gick å få tag på, vart svårare å jobbigare för mig men det löste sig

och materialet kan uppskattningsvis gå på...?

kolla med bygghandlare va det är för priser idag, när jag panelade om så kostade den första panelen 85 m² å den sista jag köpte 120m² så vad priserna är idag vet jag inte

Det är svårt då jag inte har en blekaste aning om hur många kvm det är...

Fast om inte du vet så vet ju vi ännu mindre. Alltså, man kan ta riktpriser på både tak och fasadbyte men då måste man veta ytan så se till att fixa fram den. Det behöver ju inte vara på milimetern. Hur du tänkt att någon skall kunna svara på det annars vet jag inte.

För övrigt är det inte svårt att lägga om ett tak, klarar jag det ensam klarar ni det ihop. :)

nu ni, har jag äntligen fått måtten av mäklaren. ca 150 kvm tak och ca 250 kvm fasad minus fönster.

Enligt hemsidan kostar Baspanel 22x120, 12,30/löpmetern hos Knivsta Byggmarknad där jag brukar handla. Men olika panelmodeller kostar olika precis som olika dimensioner kostar olika, sen är frågan hur mycket man gör själv.
Med andra ord så frågar Du "hur långt är ett snöre?" Med dom måttuppgifter Du har så måste Du fråga en bygghandlare alt en snickare vad kostnaden blir.
Bara byta panel är inte så svårt sett till vad som är lätt/svårt inom byggnationshobbyn men som alltid är det bra att har nån med som vet hur man gör.

Jag menade inte riktigt att andra skulle veta kostnaden exakt.
Mer om någon gjort liknande jobb, erfarenheter och kostnader.

Jag har själv precis tilläggsisolerat och bytat träfasad(är klar med tre av fyra sidor).
Jag vet inte hur mycket 250 minus fönster är för dig, men vi hade 120 efter att dragit bort fönster.
Det "har" gått på 30' + 10' + 10' = 50.000 för allt material. Jag har kört med isover fasadskivor och stående grundmålade fasadbrädor(30'),
skruv plåtar, vindskivor, stuprör, beslag mm(10') och sista posten är en uppskattning på hyra av skylift och färg = 10'(vill inte räkna för lågt).
Det tar mig ensam ca 80 timmar per sida innan målning.

Det var inte så farligt!
Visst är det mycket jobb, men vi har tänkt ta en sida i taget eftersom det inte är någon panik att byta.
Tack för ditt svar!

Jag håller oxå på att byta fasad och tilläggsisolera i sommarvärmen.
Ca 170m2 fasad.

1500m specialsågad "funkispanel" 145x22: 21000:-
220m2 (även till källarväggarna) 70mm spontad cellplast: 8000:-
Färg: 5000:-
Spikläkt: 2000:-
Spik/skruv: 2000:-
Foder/plåtdetaljer: 3000:-

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.