Hejsan,
kan man lägga ex. Divoroll direkt på ett gammalt stickspånstak? Efter att ha stött och blött frågan med oljeboard börjar jag luta åt en duk under teglet.

//Micke

Hej!

Står i precis samma bryderi fast jag tänker lägga plåttak. En del menar vad jag förstått att en duk lätt skulle rivas sönder av spånen. Själv tycker jag att den borde ligga ganska still under taket. Hur alvarligt är det sedan om det skulle bli ett hål på något ställe. Det är väl inte några floder av vatten som rinner under yttertaket.

Min gamla plåttak ligger dirket på spånen och har gjort så i 40 år. Det är väl inte bra men spånet set inte ut att vara speciellt skadat.

/Mats

Berliner
Hej,
problemet i det här fallet kan vara att genom spikning av stickspånstak finns många spik som kan förstöra underlagstaket vid montering. Men om man använder en bra underlagstak med bra rivstyrka tror jag inte att det blir ett problem.

Berliner

Jag använde oljeboard när jag gjorde detta. Det är en j-a massa spik på ett spån tak. Ska man dessutom rikta upp och fästa bärläkt kommer man att pressa ned duken där man fäster dessa. Bärläkt bör skruvas så att man når igenom spånet till fast underlag. Spikar man har det en tendens att svikta.

Flurken

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.