Vi funderar på att montera snörasskydd men är oroliga för att snömängden kan bli för stor på taket då. Nu i vintras kom snöras utan dess like och sedan ännu mer snö efter det. Kommer vi behöva upp och skotta taket om vi monterar snörasskydd?
  • 1½-planshus byggt år 2000.
  • 45 graders taklutning.
  • Släta betongpannor.
Det borde väl vara byggt för att klara en extremvinters all snö men man blir ju tveksam när man ser hur mycket det är...
 
Taket bör klara sig, om takstolarna är rätt dimensionerade.
 
S
blir det extremt mycke snö så måste den bort. dimensionering sker efter normal fall. ej extremfall
 
Antar att snömängden i vintras i stockholm är att betrakta som extrem?
 
S
jo. det var ju en del.
 
Takstolar är dimensionerade för att klara 98% av vintrarna i aktuell zon. Det vill säga vart 50:e år i genomsnitt blir det så mycket snö att taket måste skottas. Det handlar alltså om ganska extrema snödjup så normal- eller lite mer än normalvintrar så är det lugnt. Skulle tro att man kan resonera som så för ett villatak att om man hör att skolor, sporthallar, industrilokaler och liknande i ens grannskap rasar in så bör man nog skotta sitt tak.
 
mlkjhr skrev:
Skulle tro att man kan resonera som så för ett villatak att om man hör att skolor, sporthallar, industrilokaler och liknande i ens grannskap rasar in så bör man nog skotta sitt tak.
Nog en ganks bra undulatregel. Det gäller att ha något känsligare än en själv i närheten helt enkelt :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.