2 502 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Risker med snörasskydd?
Vi funderar på att montera snörasskydd men är oroliga för att snömängden kan bli för stor på taket då. Nu i vintras kom snöras utan dess like och sedan ännu mer snö efter det. Kommer vi behöva upp och skotta taket om vi monterar snörasskydd?
- 1½-planshus byggt år 2000.
- 45 graders taklutning.
- Släta betongpannor.
Takstolar är dimensionerade för att klara 98% av vintrarna i aktuell zon. Det vill säga vart 50:e år i genomsnitt blir det så mycket snö att taket måste skottas. Det handlar alltså om ganska extrema snödjup så normal- eller lite mer än normalvintrar så är det lugnt. Skulle tro att man kan resonera som så för ett villatak att om man hör att skolor, sporthallar, industrilokaler och liknande i ens grannskap rasar in så bör man nog skotta sitt tak.
Klicka här för att svara