7 161 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
170m2 tak betongpannor + läkt + papp! Frågor samt Pris?
Har tänkt byta pannor från enkupigt lertegel till dubbelkupiga betongpannor på taket då det är billigare med betongpannor än tegelpannor. Har lite frågor ang detta.
1. Hur tar jag reda på om min takkonstruktion klarar den extra tyngden som betongpannor ger. För dom är väl tyngre?
2. Vilken dimension på läkt samt vilket avstånd ska dessa ligga på?
3. Vad kan man räkna med för ca pris för papp, läkt samt pannor?. Alltså endast materialet då jag ska göra jobbet själv. Taket är 170m2 och inga konstiga vinklar och dyl.
1. Hur tar jag reda på om min takkonstruktion klarar den extra tyngden som betongpannor ger. För dom är väl tyngre?
2. Vilken dimension på läkt samt vilket avstånd ska dessa ligga på?
3. Vad kan man räkna med för ca pris för papp, läkt samt pannor?. Alltså endast materialet då jag ska göra jobbet själv. Taket är 170m2 och inga konstiga vinklar och dyl.
Taket klarar utan problem tyngden, dimensionering görs utifrån snö och vindlast så några extra kilo per m2 spelar ingen roll.
Läkt m.m är ju utifrån tillverakarens anvisningar.
Priset landar på exakt 250 kr m2.
Läkt m.m är ju utifrån tillverakarens anvisningar.
Priset landar på exakt 250 kr m2.
Medlem
· Östergötland
· 179 inlägg
250 kr per 2m? låter sjukt dyrt. Pannor ca 65kr - papp ca 30 kr läkt ca 20 kr spik ca 10 kr =125 kr per m2.
Den höftade jag lite tillspetsat, priset beror ju helt på vilken papp och pannor som väljs, men siffran är nog inte helt åt skogen antar jag, i priset ingår också fotplåtar.andersmc skrev:
Ett korrekt svar kan bara den man tänkt att köpa ifrån ge. Bestäm typ av pannor och den lokala bygghandlaren ger pris direkt, de har bra koll på detta.
Tänk också på att nockpannorna är snuskigt dyra. Du vill gärna ha nocktätning, fågelband, skruv till pannorna, nockskruv/spik, taksteg, glidskydd...mm.JonasFapejo skrev:
Jag är i sluttampen med mitt takbyte på 160m2. Jag valde Benders palema candor och mitt ser ut att landa på lite drygt 200kr/m2.
Sen att tillägga så köpte vi också en spikpistol för pappspik. rekommenderas varmt om man vill att det ska gå fort. 1 pappspik i sekunden när man fick upp farten var ingen omöjlighet!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden