Hej,

Vi har fått en carport byggd av husföretaget vi köpte vårt hus av. Jag har stört mig lite på att en rad takpannor strax under mitten av taket ligger lite längre ned än de andra raderna. Min tanke har hela tiden varit att de missat i mätningen och när de lagt läkten så har en läkt hamnat en decimeter för långt ned.

Men nu när jag var uppe på taket och plockade bort två rader pannor, så upptäckte jag det här (se bild). Man måste alltså satt fast all läkt klart, och sedan kapat allt längs med och flyttat det undre stycket ca en decimeter nedåt. Jag kan inte för mitt liv förstå varför detta är gjort. Vill man passa in läkten så finns det klart enklare metoder. Är det någon som vet varför eller sett något liknande?

En annan uppenbar fråga är varför de satt tre läkt tillsammans bredvid varandra, men det kan vi spara så länge.

• läkt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga husföretaget/byggfirman. De kan säkert svara även om de inte vill. =)
Spontant har jag ingen bra förklaring till varför de gjort som på bilden...

...jag skulle istället fundera över om du har en massa spikhål under läkten som det inte längre sitter någon spik i....

Kan det vara så att råsponten är skarvad just där och det är någon form av "smart" förstärkning?

att dom ligger ca en dm längre ner beror på att dom har medlat på längden för att få de att stämma mot nocken, ingen snygg eller proffsig lösning då man brukar försöka sänka läkten nån cm åt gången, då trollar man lixom bort den där dm..med andra ord så blir de inte lika synligt..

obba skrev:
att dom ligger ca en dm längre ner beror på att dom har medlat på längden för att få de att stämma mot nocken, ingen snygg eller proffsig lösning då man brukar försöka sänka läkten nån cm åt gången, då trollar man lixom bort den där dm..med andra ord så blir de inte lika synligt..
Där har du det. Efter att ha pratat med andra byggare på firman igår, så berättade de hur det är monterat - taket kommer i två stycken färdigmonterat med spont, papp och läkt. Då gissar jag att det då inte har stämt i måtten med vad man behöver och man har då lagt in en extra råspont mellan blocken (det syns underifrån inne i förrådet att en planka i mitten har en annan dimension än de andra). Och när man då tryckt ihop de båda takstyckena så går de då alltså inte ihop eftersom en ny planka ligger imellan och förhindrar det.

Nu har jag två alternativ. Antingen gör dom om det, eller så köpslår vi. De är beredda att sponsra min utbyggnad med material. Jag tror jag kör på alternativ två, det är ju bara grannen som ser mitt tak och att pannorna inte går i linje. För även om det inte är en snygg lösning (att lämna en skarv på mitten), så är det väl bara kosmetika?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.