Jag har en utbyggnad på huset.
Där började det läcka in vatten. Jag tog bort den svarta korrugerade takplåten, all läkt, pappen samt råsponten (hoppas begreppen blev rätt nu..)
Jag har nu spikat dit nytt - allt utom plåten.
Jag blir osäker på hur jag skall göra mot husets stora tak. Utbyggnaden går ju i vinkel mot taket och jag måste in med någon sorts plåt mellan de två taken.
Jag minns inte riktigt hur det såg ut innan jag började riva.
Så, hur bär jag med åt för att lägga det nya taket så det blir tätt mellan husets stora tak och det nya taket jag lägger av samma typ?
Finns det bilder eller skisser att tillgå?
Stort tack på förhand!
 
  • 10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En ränndalsplåt som du lägger under den korrugerade plåten på båda taken.
 
Tack för svar, fast det ser inte ut som i mitt fall..?
Din plåt är lika bred hela vägen, min måste ju se ut som en triangel eller liknande?
Dessutom torde min plåt gå under det stora taket, men ovanpå det nedre lilla taket...eller har jag helt missuppfattat det?
 
Skeppartorp skrev:
Tack för svar, fast det ser inte ut som i mitt fall..?
Din plåt är lika bred hela vägen, min måste ju se ut som en triangel eller liknande?
Dessutom torde min plåt gå under det stora taket, men ovanpå det nedre lilla taket...eller har jag helt missuppfattat det?
Hej igen.

Du kan i princip vilken bredd du vill på ränndalen, var ett exempel.

Det var inte min plåt, tog en bild på nätet för att illustrera.:)

Triangel? Nä, du kapar dem i 45grader, med ett uppvik på den ena, dubbelt uppvik på den andra som du viker ner när den är på plats ( över den första) med tjärpappslim eller liknande i skarven. Uh, svårt att förklara utan bild.:x

ränndalsplåten ska gå under båda taken.
 
Okay då är jag med på upplägget. Men om jag har denna ränndalsplåt under båda taken, då kommer ju allt vatten som hamnar på hustaket att färdas in under mitt plåttak på utbyggnaden och det är väl inte meningen? Jag vill ju att vattnet som färdas på husets plåttak skall rinna ner OVANPÅ utbyggnadens plåttak..?
 
Skeppartorp skrev:
Okay då är jag med på upplägget. Men om jag har denna ränndalsplåt under båda taken, då kommer ju allt vatten som hamnar på hustaket att färdas in under mitt plåttak på utbyggnaden och det är väl inte meningen? Jag vill ju att vattnet som färdas på husets plåttak skall rinna ner OVANPÅ utbyggnadens plåttak..?
Om du vill ha det som du tänkt, så kommer vattnet från det lilla taket att rinna in under ränndalsplåten, men hittade en till bild på ett påbörjat bygge, alltså inte mina bilder.

http://www.google.se/imgres?imgurl=...&ndsp=18&ved=1t:429,r:4,s:34&biw=1366&bih=649
 
Okay nu begriper jag!
Ränndalsplåten skall gå från stora taket och sedan ner en bit. Därefter måste den ändra riktning lite grand och följa lilla taket vertikalt vinkelrätt ner till hängrännan, så att säga. På så vis kommer vattnet att färdas på ränndalsplåten hela vägen ner till rännan (utan att hamna på pappen någonstans).
Då tar jag bara lite mått så får lokala plåtverkstaden klippa till ränndalsplåt till mig!
Tackar så mycket!
Är det bättre estetiskt med dubbelvik och tjärpappslim än att jag låter nockplåten gå ända över "dubbelviksskarven"?
 
Skeppartorp skrev:
Tackar så mycket!
Är det bättre estetiskt med dubbelvik och tjärpappslim än att jag låter nockplåten gå ända över "dubbelviksskarven"?
Varsegod.:)

Jag tycker det är snyggare, mer estetiskt om det är öppet, men finns säkert någon som tycker tvärtom.:rolleyes:.
 
inte ens i närheten av godkänt.... vika å pappklister...sen har du en stos mitt i ränndalen...be din plåtslagare om hjälp. annars kommer du ångra dig i vinter...
 
Vad är det som kommer upp just till höger om nocken på det lilla taket?
 
Det som kommer upp genom taket är luftröret till toaletten. Toan är placerad rakt nedanför.
Sitter en tät gummimanchett runt och jag skall förlänga röret, men som "Plåtslagarn" skrev så kan jag få det knepigt att få det tätt just där eftersom den är placerad ungefär där ränndalen kommer ligga....puh...
Blir kanske så att jag får anlita ett proffs, men om jag nu skulle försöka göra detta själv, vad skall man då tänka på när man gör det tätt kring röret, råd-tips-knep?
 
Det bästa tips-råd-knep jag kan ge dig är att anlita en plåtslagare. Till och med han kommer att få en utmaning att få det tätt.
 
Okay.
Kan man låta denna luftning vara under plåttaket? (så att jag inte behöver forcera plåten för att få ut luftningsröret)
Har aldrig känt att det kommer "illaluktande" doft ur detta rör.
Är det då enligt principen; Det går men det är inte rätt. Eller skulle det innebära att läkt eller råspont möglar sönder med tiden eller annat?
 
det är en riskkonstruktion....
när taket är kallare än luften från luftröret kommer det bli massvis med kondens på undersidan av plåten, det ska du nog försöka undvika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.