Hej,

Jag skall byta tak och har betongpannor idag, dubbelvågiga eller vad det heter. Funderar över Decrasystemet. Kommer man att kunna återanvända mina gamla plåtprofiler vid taksluten eller måste man köpa Icopal's egna som är skurna efter pannorna? Det handlar väl om ganska mycket extra pengar om man måste byta all plåt? Jag vill vara lite förberedd innan killen kommer ut och tittar på taket. Han verkar vara ordentlig men jag vill inte att han skall lura på mig en massa onödiga kostnader.

Varför byta till sämre tak? Betongpannor är ett alltigenom bättre tak!
Prata med seriös takentreprenör i stället för märkesnasare!
Ett plåttak låter och knäpper och kan bli fult snabbt.
En buckla kört..
Om orsaken till varför du byter är utseendet så kolla Hagmans takpannefärg?
Om det är dålig läkt och papp så byt men se upp så att du får yap dvs polyesterarmerad kvallitetspapp

Jag visste inte att det är sämre. Som jag har förstått det så är kärnan av plåt och sedan är det påbyggt med en beläggning så att det blir tjockt som en betongpanna. Dessutom verkar det tätare eftersom "pannorna" hakar i varandra. Då kan det inte blåsa en massa skit in under dem.

Har jag missförstått så grovt? Jag har fått uppfattningen att Decrasystemet är att föredra framför betongpannor. Detta var alltså INNAN jag pratade med märkesnasaren :)

Orsaken till att jag byter är såklart inte utseendet. Taket läcker vid hällregn och behöver rivas bort ner till takstolarna. Det är ingen råspont idag utan endast träskivor under som avrinningsmaterial. Jag har förstått att Decrapannan är dyrare men samtidigt verkar man spara in arbetskostnad på läggningen då råspont inte skall behövas men att man ändå får ett tak man kan gå på. Rätta mig om jag har fel.

Redigerat:
Nej, jag tittade igen på produktbeskrivningen och ser nu att det är plåt med en granulatbeläggning. Jag missupfattade bilden först. Jag kan förstå hur det är sämre då...

En annan fundering, hur ser mäklare och värderare på att man lägger ett Decra-tak? Anses det vara ett lägre värde på huset om man går från betongpannor till Decra-system?

Jag monterade Decra på en del av huset för 5-6 år sedan. Just nu håller jag på med resten av taket, och det blir Decra igen. Att det skulle vara tekniskt sämre än betongpannor är nonsens. Det är betydligt dyrare, men lättare och tätare än teglet. Dessutom går det fortare att montera. Påståendet att Decrataket knäpper avslöjar att "bygga rätt" (sic!) inte riktigt vet vad Decra är för produkt. Att hen har goda erfarenheter av betongpannor torde vara ganska tydligt. Man behöver inte köpa hela Decrasystemet. Det går bra att blanda lite som man vill. Jag tar några detaljer från Byggmax och några från Lindab osv. Pannorna, nockpannor och fotplåtar blir Decra.

Skickat med Tapatalk

Jag har läst på betydligt mer om Decrataket nu och jag kommer att låta firma offerera. Jag tycker att det verkar helt OK faktiskt.

Jag resonerar så här:
Jag kommer hur som helst att tvingas demontera och slänga allt ända ner till takstolarna. Om det ska ligga betongpannor på så måste jag lägga råspont underst för att det skall hålla samt att pannorna tar längre tid att lägga och det ta längre tid att överhuvudtaget få upp dem på taket. Väljer jag Decrataket så är pannorna dyrare men detta kanske sparas in på att råspont inte behövs samt att taket läggs snabbare. Vi får se vad offerterna säger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.